ΝΕΟΙ ΔΡΟΜΕΙΣ ΚΑΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΥ

Έφτασε κιόλας ο Μάρτης! Ο καιρός φαίνεται να βελτιώνεται αν και έχει τις μαύρες του κάποιες μέρες και μας χαλάει τα σχέδια, η μέρα έχει μεγαλώσει αρκετά και η διάθεση για βόλτες και σωματική δραστηριοποίηση αρχίζει να γίνεται πιο έντονη!

Καθώς κάνεις τις βόλτες σου λοιπόν, ίσως έχεις παρατηρήσει ήδη, ότι ανεξάρτητα από την ώρα της ημέρας συναντάς όλο και πιο συχνά ανθρώπους στο δρόμο να τρέχουν. Ανθρώπους πιο μικρούς ή πιο μεγάλους σε ηλικία. Δεν έχει καμιά σημασία γιατί όλοι έχουν τον ίδιο στόχο, που λέγεται «Αυτοβελτίωση»….!!!!

Το τρέξιμο είναι ένας τρόπος να δουλέψεις με τον εαυτό σου σε πολλά επίπεδα, σωματικά, ψυχολογικά και πνευματικά, αλλά είναι και ένας τρόπος κοινωνικοποίησης με προσωπική επαφή, σε μια εποχή που η εικονική πραγματικότητα που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά μέσα μπορούν να οδηγήσουν ουσιαστικά στην  απομόνωση και τελικά σε παντελή αδρανοποίηση.

Αν τη στιγμή που πέρασε μπροστά από τα μάτια σου κάποιος τρέχοντας με τα ακουστικά στ’ αυτιά, το σώμα σου και το μυαλό σου ζήλεψαν την ενέργειά του και το ρυθμό του και σε έκαναν να σκεφτείς τον εαυτό σου να ακολουθεί το ρυθμό της δικής σου αγαπημένης μουσικής. Τότε έχεις κάνει την αρχή! «Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός» όπως λέγανε οι Αρχαίοι Έλληνες … Μην το σκεφτείς δεύτερη φορά! Βρες τα κατάλληλα αθλητικά παπούτσια για το πέλμα σου, βάλε άνετα ρούχα και ξεκίνα... σε ένα γήπεδο, σε ένα πάρκο ή στο δρόμο.

ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Αν χρησιμοποιήσεις μουσική έχε υπόψη σου ότι πρέπει η ένταση να είναι τέτοια ώστε να έχεις επαφή με το περιβάλλον καθώς και να φοράς κάτι με έντονο χρώμα ώστε να φαίνεσαι!!

Καταλαβαίνω τις ανησυχίες σου όσον αφόρα το πώς θα τρέξεις, σε τι ένταση και γενικά ότι αφορά τα προπονητικά θέματα, μιας και δεν είσαι ειδικός, καθώς και για τους πιθανούς τραυματισμούς, εφ’ όσον δεν συνήθιζες ποτέ πριν στο παρελθόν να τρέχεις συστηματικά.

Δε σε αδικεί κανείς! Οι ανησυχίες σου είναι λογικές και σεβαστές! Πρόσφατες επιστημονικές έρευνες αναφέρουν ότι οι αρχάριοι δρομείς, παρουσιάζουν μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης τραυματισμών, που σχετίζονται με το τρέξιμο, απ’ ότι οι έμπειροι δρομείς.  

Τι εννοούμε όμως όταν λέμε τραυματισμό? Η επιστημονική ομάδα των Buist et al. (2008) φρόντισε να το ορίσει και να μας λύσει την απορία: «Ένας τραυματισμός συναφής με το τρέξιμο ορίζεται ως οποιαδήποτε μυοσκελετική ενόχληση των κάτω άκρων ή της κάτω ράχης που προκλήθηκε από το τρέξιμο και οδήγησε σε περιορισμό του τρεξίματος (τρέχουσα απόσταση, διάρκεια) για τουλάχιστον 1 εβδομάδα».

Σε μελέτες στις οποίες οι ερευνητές μείωσαν εβδομαδιαίως τη χιλιομετρική διαδρομή ή συμπεριέλαβαν στην προθέρμανση διατατικές ασκήσεις, έβγαλαν το συμπέρασμα ότι δεν μειώθηκε ο κίνδυνος τραυματισμού σε αρχάριους δρομείς. Άλλες μελέτες βασισμένες στη θεωρία ότι «η μειωμένη μυϊκή δύναμη, περιορίζει την ικανότητα ελέγχου των κινήσεων στις αρθρώσεις, με αποτέλεσμα την αύξηση της πίεσης στους μαλακούς ιστούς, τελικά οδηγεί σε τραυματισμό», εφάρμοσαν προγράμματα ενδυνάμωσης που στόχευαν στο να αλλάξουν τους μηχανισμούς τρεξίματος και να μειώσουν τον κίνδυνο τραυματισμού. Τόσο η προπόνηση με αντιστάσεις στον αστράγαλο και η λειτουργική προπόνηση δύναμης με αθλητικές εξειδικευμένες κινήσεις, όσο και η νευρομυϊκή προπόνηση, έχουν αποδειχθεί ότι αυξάνουν τη δύναμη και τη σταθερότητα στην άρθρωση του κάτω άκρου. Σε έρευνα που διεξήχθη στη σχολή Κινησιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κάλγκαρι το 2017 για την ενδυνάμωση των αρχάριων δρομέων, αναφέρεται ότι οι αρχάριοι δρομείς που συμμετείχαν, τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα, σε προγράμματα προπόνησης δύναμης με ελαστικές αντιστάσεις (Bands), είχαν σημαντικά λιγότερους σε ποσοστό τραυματισμούς που σχετίζονται με το τρέξιμο από αυτούς που συμμετείχαν σε προγράμματα λειτουργικής προπόνησης με εξειδικευμένες αθλητικές κινήσεις  και διατάσεων.

Είναι συχνό φαινόμενο σε αρχάριους που τραυματίζονται νωρίς, πριν προλάβουν να διαμορφώσουν σταθερές προπονητικές συνήθειες, να διακόψουν τη δραστηριότητά τους και να μείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα αδρανείς. Σύμφωνα όμως με τους ερευνητές ο κίνδυνος τραυματισμού σχετίζεται με την άσκηση στο σπίτι και με το τρέξιμο σε μη οργανωμένες ομάδες, καθώς με αυτό σχετίζεται και η διατήρηση του κινήτρου του δρομέα και η επαναφορά του από ένα τραυματισμό καθώς και η σωστότερη εξάσκηση ενδυνάμωσης υπό την επίβλεψη κάποιου προπονητή.

Βρες και γνώρισε την προπονητική κοινότητα των Adidas Runners στη βάση τους που βρίσκετε  κάτω από την Ακρόπολη, τρέξε μαζί τους στο κατάλληλο πρόγραμμα για σένα με τους έμπειρους οδηγούς «running coaches» και πάρε μέρος στα προγράμματα ενδυνάμωσης με τους εξαιρετικά εκπαιδευμένους προπονητές. Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να μπεις στην ηλεκτρονική σελίδα τους και να δηλώσεις συμμετοχή στο ανάλογο πρόγραμμα, εντελώς δωρεάν. Για να βιώσεις μια δυναμική λειτουργική προπόνηση με ελαστικές αντιστάσεις CLX Theraband® που περιλαμβάνει σύνθετες ασκήσεις, με σκοπό την αύξηση της δύναμης, της ευλυγισίας και της νευρομυϊκής συναρμογής, κυρίως για την ενίσχυση του μυϊκού ελέγχου και της ιδιοδεκτικότητας, κλείσε τη θέση σου στο ακόλουθο link http://www.adidas.gr/adidasrunners/gr_GR/events/6013/cross-functional-with-clx-elastic-resistance-2

 

Γράφει η Γυμνάστρια Σουζάνα Κορδόση