ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ-ΑΝΤΟΧΗ. 8 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΦΤΑΣΕΙΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ... ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ

Όσοι αναζητούν το σθένος για να ξεπεράσουν τα όριά τους, μαζί με τη σωματική προπόνηση, οφείλουν να εξασκήσουν και την πνευματική δύναμη και αντοχή. Μέσα από την επιμονή, την υπομονή, την ικανότητα να μαθαίνει κανείς από τα λάθη του και πάνω απ' όλα την αποφασιστικότητα να σηκώνεται, θα καταφέρει να νικάει πάντα τον εαυτό του.

Δεν έχει να κάνει με τον τρόπο που νικάς. Περισσότερο έχει να κάνει με το εάν καταφέρεις να βρεις τη δύναμη να σηκωθείς όταν είσαι πεσμένος”. Η Σερένα Γουίλιαμς μόλις είχε κατακτήσει το “Wimbledon” έπειτα από έξι χρόνια (2009) και το πρώτο πράγμα που θέλησε να μοιραστεί με τον κόσμο, ήταν το πόσο δυνατή αισθανόταν εκείνη τη στιγμή πνευματικά. Και πράγματι, είναι αυτή η πνευματική δύναμη-αντοχή (mental toughness) που μπορεί να κάνει τη διαφορά. Σε βαθμό μεγαλύτερο ίσως ακόμα και από την ίδια τη σωματική προπόνηση.

Για όσους όμως πιστεύουν ότι αυτό είτε το έχεις μέσα σου, είτε όχι, η Γουίλιαμς είχε εξηγήσει τότε κάτι επαναστατικό: “Η πνευματική δύναμη-αντοχή ενισχύεται με την προπόνηση”. Στην πραγματικότητα είναι ο τομέας προπόνησης όπου ο καθένας οφείλει να ξεπεράσει πάντοτε το πιο δύσκολο εμπόδιο: αυτό που καθορίζει μέσα του το ψυχικό όριό του.


ΤΙ ΟΡΙΖΕΤΑΙ ΩΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ-ΑΝΤΟΧΗ ΣΤΑ ΣΠΟΡ;

Πρόκειται για το αναγκαίο εφόδιο ώστε να επιτευχθεί αυτό το ανώτατο εγχείρημα. Μία άριστη διαχείριση όλων των σκέψεων, συναισθημάτων, ενεργειών. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσει να συμβεί η υπέρβαση. Να βγάλεις το ανώτερό σου και να φτάσεις στη μέγιστη απόδοσή ανεξαρτήτως των δυσκολιών που θα προκύψουν σε οποιοδήποτε άθλημα, την οποιαδήποτε στιγμή. Εάν καταφέρεις να φτάσεις σε αυτό το επίπεδο αυτοελέγχου, τότε αυτό που θα προκύψει θα είναι η ανταπόκριση μπροστά στην ευθύνη, η δυναμική συμπεριφορά και η πραγματική ευχαρίστηση και απόλαυση του παιχνιδιού. Πώς φτάνει κανείς εκεί; Μέσα από την επιμονή, την υπομονή, την ικανότητα να μαθαίνει από τα λάθη του και πάνω απ' όλα την αποφασιστικότητα της μη παράδοσης: την αποφασιστικότητα να σηκώνεται πάντα...

 


Ας δούμε 8 συμβουλές για αθλητές που επιθυμούν να ξεπεράσουν τα όριά τους και να γίνουν διανοητικά - mentally ανίκητοι...


1.- Ξέχασε για λίγο τις επιδόσεις και επικεντρώσου στους βαθύτερους στόχους σου!

Να θυμάσαι: Δεν καταφέρνεις αυτό που επιθυμείς. Καταφέρμεις αυτό για το οποίο έχεις δουλέψει. Γι' αυτό πρέπει να διαφοροποιείς τις επιδόσεις από τους στόχους.

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: Οι επιδόσεις σου δεν εξαρτώνται 100% από εσένα, αλλά από παράγοντες στους οποίους δεν έχεις τον απόλυτο έλεγχο. Πόσες φορές οι επιδόσεις σου έχουν επηρεαστεί από βροχή ή χαμηλή ορατότητα ή ένα σωρό άλλες αναποδιές; Και πόσες φορές έχεις σκεφτεί ότι σε μία τέτοια περίπτωση θα ήθελες να τα παρατήσεις; Η αλήθεια είναι ότι όλοι μας, όταν προσανατολιζόμαστε σε ένα αποτέλεσμα, στην πραγματικότητα εστιάζουμε σε παράγοντες που δεν μπορούμε να κουμαντάρουμε απόλυτα. Εκεί λοιπόν συμβαίνει το μοιραίο, καθώς χάνεται η συγκέντρωση σε αυτό που είναι πραγματικά σημαντικό, το οποίο είναι η δική μας δύναμη, αυτό που έχουμε μέσα μας.

ΣΤΟΧΟΣ: Η δέσμευση για τους δικούς σου στόχους σε κάνει να νιώθεις πιο πρόθυμος και ενθουσιασμένος προς την επίτευξή τους. Δεν υπάρχει πόνος ή φόβος. Υπάρχει κίνητρο και θάρρος. Θα καταβάλλεις κάθε δυνατή προσπάθεια για να τα πετύχεις και αν δεν συμβεί αυτό, θα μάθεις ένα σημαντικό μάθημα για τη δική σου ικανότητα μάχης. Θα είναι μια προσωπική πρόκληση για την οποία στο τέλος θα αισθανθείς υπερήφανος, γιατί θα μέσω αυτής της διεργασίας θα έχεις μπορέσει να ξεπεράσει τον πιο δύσκολο αντίπαλο που είχες ποτέ: ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ.



2.- Η “αριστεία” και το να μαθαίνεις από τα λάθη σου!

Υπάρχουν φορές που πρέπει να αντιμετωπίσεις έναν σημαντικό διαγωνισμό και καταβάλλεσαι από αγωνία, έως και φόβο; Εκεί έρχεται η στιγμή που πρέπει να διαχωρίσεις την ΑΠΑΙΤΗΣΗ από την ΑΡΙΣΤΕΙΑ. Απαίτηση είναι η υποχρέωση που νιώθουμε να κάνουμε τα πράγματα τέλεια, ενώ η αριστεία βασίζεται στη στάση και το ενδιαφέρον να δώσουμε, στο βαθμό που μπορούμε, τον καλύτερο εαυτό μας για την επίτευξη ενός στόχου. Η αριστεία είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθηθεί και μαζί με αυτήν εξελίσσεται και η ικανότητα να μαθαίνει κανείς από τα δικά του λάθη. Αυτό είναι που οδηγεί στην επιτυχία, καθώς οι αποτυχίες είναι τα βέλη που δείχνουν τον δρόμο στον οποίο πρέπει να συνεχίζει κανείς την προσπάθεια.


3.- Μην μένεις στο λάθος σου!

Μπορείς να αναπτύξεις μια ρουτίνα αναπροσανατολισμού, η οποία θα σου επιτρέπει να ανακάμπτεις γρήγορα από τα λάθη και να εστιάζεις άμεσα στο παρόν. Ο στόχος είναι να επιτύχεις την ίδια νοοτροπία νίκης πριν από κάθε δοκιμασία. Αποδέξου λοιπόν το λάθος και κάνε μία γρήγορη ανάλυσή του, ώστε να μάθεις από αυτό. Πάρε μία βαθιά εισπνοή, άφησε πίσω την αποτυχία πίσω και επανασυνδέσου με την παρούσα στιγμή. Θυμήσου τον στόχο που είχες θέσει και φρόντισε να κάνεις το καλύτερο δυνατό για να τον επιτύχεις.


4.- Οπτικοποιήσε κάθε βήμα στο κεφάλι σου!


Έρευνες επιβεβαιώνουν πως η απεικόνιση μιας δράσης ενεργοποιεί τις ίδιες περιοχές του εγκεφάλου σαν να τη ζεις πραγματικά. Μίλησε στον εαυτό σου για το ποιος είναι ο στόχος και πώς θα τον πετύχεις. Οπτικοποίησε (visualization) τη διαδικασία και το αποτέλεσμα. Φαντάσου πώς θα είναι το κάθε βήμα, κάθε απρόβλεπτο γεγονός, κάθε δυσκολία που θα κληθείς να ξεπεράσεις.


5.- Βρες έναν τρόπο να απομονώνεις το μυαλό σου!

Σίγουρα έχεις ήδη συμμετάσχει σε έναν σημαντικό αγώνα και γνωρίζεις πόσο πολύ μπορεί να μεγαλώσει το άγχος σου. Έχεις προσέξει όμως πόσοι επαγγελματίες αθλητές ακούνε μουσική μέχρι λίγα λεπτά πριν τον αγώνα; Έχουν βρει τον τρόπο να απομονώνονται και χαρίζουν στον εαυτό τους μια στιγμή μοναξιάς και πλήρους συγκέντρωσης. Βρες τον τύπο που σου ταιριάζει. Είτε πρόκειται για μουσική, διαλογισμό, προσευχή ή ό,τι χρειάζεται ο καθένας.


6.- Σκέψου θετικά!

Για να αυξήσεις την ψυχική δύναμη-αντοχή στον αθλητισμό, πρέπει να βρεις τον τρόπο που θα σε κάνει να κυριαρχήσεις στην εσωτερική συνομιλία με τον εαυτό σου. Προσδιόρισε τις αρνητικές σκέψεις και ανέλυσέ τις, ώστε να κατανοήσεις από πού προέρχονται. Έχουν κάποια βάση ή αυτοτιμωρείσαι άδικα; Ανάλυσε τα πάντα και ό,τι δεν είναι θετικό, απόρριψέ το. Κάνε την αντικατάσταση με θετικές ή τουλάχιστον χρήσιμες σκέψεις. Ένας καλός τρόπος ως προς αυτό είναι η δημιουργία μίας λίστας με θετικές σκέψεις αντεπίθεσης. Μία χρήσιμη λειτουργία σε δύσκολες στιγμές.


7.- Θυμήσου όλα όσα έχεις ήδη πετύχει!

Αναμφίβολα θα αντιμετωπίσεις πολλές προκλήσεις. Κάθε φορά καλό είναι να υπενθυμίζεις στον εαυτό σου το μεγαλύτερο επίτευγμά σου! Όσα σε κάνουν υπερήφανο. Είναι σημαντικό να επαναφέρεις στη σκέψη σου τους θριάμβους και να τους δίνεις την αξία που τους πρέπει. Άλλωστε έδωσες μάχες για όσα καλά σου συνέβησαν. Πάλεψες σκληρά για να πετύχεις. Αυτό μην το ξεχνάς και όταν η δύναμή σου αρχίζει να μειώνεται, παίρνε δύναμη από το ποιος έχεις υπάρξει και όσα έχεις καταφέρει.


8.- “Γίνε νερό φίλε μου”!

Μπορεί να είναι ένας εκπληκτικός προπονητής. Μπορεί να είναι οι φίλοι, η οικογένειά ή ο/η σύντροφός σου. Μπορεί να είναι όλοι ταυτόχρονα,. Η αλήθεια είναι ότι όταν έχεις άτομα γύρω σου πρόθυμα να βοηθήσουν, όλα γίνονται πιο εύκολα. Μαζί όλα γίνονται πιο εφικτά. Ωστόσο, εσύ πάντα θα πρέπει να θυμάσαι να βασίζεσαι σε σένα και να έχεις συντροφιά την πιο διάσημη προτροπή του Μπρους Λι: “Γίνε νερό, φίλε μου”. Το νερό αλλάζει τον βράχο, προσαρμόζεται στις αιχμηρές του άκρες, αναζητά έναν τρόπο να τον περιβάλλει, να πηδά πάνω του και χάρη στην αντοχή του, καταφέρνει να επιβληθεί και τελικά τον διαμορφώνει όπως θέλει. Η απαλότητα του νερού νικά τη σκληρότητα του βράχου, επειδή προσαρμόζεται, επιμένει και δεν σταματά ποτέ. Σου θυμίζει κάτι αυτό για σένα... ;

 

Ό,τι και να γίνει μην τα παρατάς!

 

Από συντακτική ομάδα της Physiomart.gr

Επιμέλεια κειμένου Γιώργος Καραμάνος