Συνέντευξη στο gazzeta.gr : Crossfit, crosstraining, functional training, HIIT: Τι σημαίνουν και γιατί μπήκαν στη ζωή μας;

Το Gazzetta Weekend μιλάει με έναν επαγγελματία τον χώρο του sports medicine και fitness και λύνει τις απορίες για όλες τις καινούργιες τάσεις προπόνησης, αλλά και τη νέα κουλτούρα που τις συνοδεύει.

Παλιά ήταν αλλιώς. Πιο απλά, αλλά και πιο βαρετά, μονοδιάστατα. Άκουγες κάποτε για τη σουηδική γυμναστική, το αερόμπικ και τα κλασικά βάρη στο γυμναστήριο. Και εάν δεν σου άρεσαν αυτές οι μέθοδοι γυμναστικής; Κάποια πολεμική τέχνη ή κολύμβηση ίσως να έδινε μία-κάποια λύση. Κοιτώντας λοιπόν το τότε, κατανοείς πόσες λίγες ήταν οι επιλογές. Και ότι πλέον είναι ατελείωτες. Στην καθημερινότητά μας έχουν μπει καινούργιες έννοιες. Νέοι όροι, ορισμοί που μας μπερδεύουν.

Crossfit, crosstraining, functional training, HIIT (διαλλειμματική προπόνηση) και διάφορες άλλες ονομασίες. Αυτές ακολουθούνται από διάφορες άλλες, όπως το sports medicine, το well-being και κατ' επέκταση μαζί τους φέρνουν ένα σωρό πολυδιάστατα μηχανήματα και εργαλεία γυμναστικής και αποκατάστασης.
Τις απορίες που δημιουργούνται σε όσους δεν γνωρίζουν τόσο καλά όλες αυτές τις νέες τάσεις άθλησης και την καινούργια κουλτούρα well-being (άσκηση, αποκατάσταση , διατροφή , επαρκής ύπνος και δραστηριότητες που μας χαλαρώνουν) που έχει αναπτυχθεί παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα, φρόντισε να μας λύσει μέσω της συνέντευξης στο gazzetta-weekend o επαγγελματίας στον χώρο του sports medicine, Δημήτρης Παφίλης.

Πώς ξεκίνησε όλο αυτό; Τι προκάλεσε την άνθιση του;

«Η απαρχή όλων βρίσκεται κάπου που δεν πάει ο κοινός νους. Πρόκειται για μία μόδα που σίγουρα υπήρχε ως προδιάθεση από το κοινό, αλλά ήταν οι μεγάλες αθλητικές φίρμες που της έδωσαν ώθηση. Όπως συνέβη π.χ. με τη Nike και το running ή τη Reebok με το CrossFit. Οι εταιρίες δημιούργησαν τεράστιες διαφημιστικές καμπάνιες  που προώθησαν το fitness lifestyle και το well being και πλέον το αθλητικό ντύσιμο είναι μόδα. Όλοι μας μπορούμε να πάμε βόλτα, για καφέ, ακόμα και για ποτό με τη φόρμα και τα αθλητικά παπούτσια μας».

 

Και ποια ήταν η διαδικασία που οδήγησε από τις καμπάνιες των εταιριών στην εν λόγω κουλτούρα;
«Τα παραπάνω για τις καμπάνιες και τις πωλήσεις, τα ακολούθησαν και οι νέες τάσεις γυμναστικής, με τα καινούργια ονόματα, που πλέον γνωρίζουν τεράστια άνθιση παγκοσμίως, αλλά και στη χώρα μας. Κάπως έτσι, άρχισαν να προκύπτουν οι έννοιες του crossFit, του crosstraining, του functional training, του HIIT (διαλειμματική προπόνηση) και διάφορες άλλες ονομασίες ώστε η γυμναστική να γίνει πιο διασκεδαστική, για κάθε γούστο και ο κόσμος να μην βαριέται».

 

Πώς ανταποκρίνεται το κοινό παγκοσμίως και στην Ελλάδα;
«Αυτή η κουλτούρα που έχει τη βάση της στις ΗΠΑ, εξαπλώθηκε με μεγάλη ταχύτητα μέσω των διαφημίσεων και των «influencers» σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο και άρα και στην Ελλάδα. Η εν λόγω παγκόσμια τάση δείχνει ότι δεν είναι μία απλή και περαστική μόδα. Σε όλη την υφήλιο ο κλάδος του fitness έχει αδιάλειπτη άνοδο της τάξης του 17% ον χρόνο, ενώ οι νέοι ηλικίας 18-30 ετών επιλέγουν την άσκηση στη ζωή τους σε ποσοστά κοντά στο 50%. Στην Ελλάδα συγκεκριμένα υπολογίζεται ότι αθλείται περίπου το 10% του πληθυσμού».

 

 

Πώς προέκυψε μέσω των νέων τάσεων η ανάπτυξη του sports medicine;
«Το εντυπωσιακό σε όλη αυτή τη νέα τάση είναι ότι είχε και περαιτέρω ευεργετικά επακόλουθα για έναν άλλον κλάδο της οικονομίας, ο οποίος ανθίζει συμπληρωματικά και ως απαραίτητο στοιχείο στο πλευρό του fitness. Πρόκειται για το sports medicine,που σκοπό έχει την γρηγορότερη και πιο πλήρη αποκατάσταση και αποθεραπεία των αθλούμενων από την επιβάρυνση που έχει δεχθεί το σώματος τους σε όλα αυτά τα νέα είδη γυμναστικής (πχ crossfit) . Ενώ κάποτε το sports medicine αφορούσε μόνο επαγγελματίες αθλητές , η στροφή του κόσμου σε απαιτητικά προγράμματα γυμναστικής έχει ανοίξει την όρεξη των εταιριών κατασκευής μηχανημάτων αποθεραπείας και εξοπλισμού fitness με αποτέλεσμα να εφευρίσκονται νέα εργαλεία.  - gadget, που μπορεί ο κάθε καθημερινός «αθλητής» να χρησιμοποιήσει και να δώσει λύσεις μόνος του στο σπίτι».

 

 

Ποια εργαλεία του sports medicine μπορεί ο ασκούμενος να χρησιμοποιήσει μόνος του και πότε πρέπει να απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό;
«Μπορούμε να ονομάσουμε διάφορα τέτοια. Πιο γνωστά σήμερα είναι τα massage guns (σ.σ.: πιστόλι μασάζ) και τα foam roller (με δόνηση ή χωρίς) που ανακουφίζουν από μυϊκούς πόνους και μυικούς σπασμούς (και ιδιαίτερα τα DOMS- που στα ελληνικά σημαίνει ετεροχρονισμένη εμφάνιση μυικών πόνων και εμφανίζονται αμέσως μετά από έντονη γυμναστική). Επίσης, έχουμε τα προϊόντα ηλεκτροθεραπείας (tens) αλλά και τα ειδικά μηχανήματα κρυοσυμπίεσης (powerplay, aquilo) που βοηθούν στην απομάκρυνση του γαλακτικού οξέος , την καλύτερη αιμάτωση και διοχέτευση του λεμφικού υγρού, με τις διάφορες εταιρίες να πολλαπλασιάζονται και να προμηθεύουν την ελληνική αγορά με τα σχετικά προϊόντα. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και οι ορθοπεδικοί και φυσιοθεραπευτές επίσης εξελίσσονται συνεχώς και μπορούν να προσφέρουν εξειδικευμένες θεραπείες, ακολουθώντας όλα τα καινούργια μοντέλα ιατρικής αποκατάστασης. Σε αυτούς άλλωστε πρέπει πάντα να απευθυνόμαστε σε πρώτο χρόνο και ειδικά όταν νιώθουμε ότι κάτι είναι πιο σοβαρό, για να το αντιμετωπίσουμε μόνοι μας».

 

Πρόκειται για περαστική μόδα ή για κάτι πιο σημαντικό;
«Θεωρώ ότι όλη αυτή η κουλτούρα του wellbeing και του αυξανόμενου fitness, ήρθε για να μείνει. Το σώμα μας είναι σχεδιασμένο για να κινείται και ο κόσμος πλέον το έχει κατανοήσει για τα καλά. Το “ακινησία=αργός θάνατος” είναι κάτι που στις ΗΠΑ αποτελεί σημαντικό σλόγκαν. Στην Ελλάδα μάλιστα βλέπουμε ότι ακόμα και η κρίση έχει επηρεάσει θετικά το να αθλούνται περισσότερο από ποτέ οι άνθρωποι, καθώς αυτό τους βοηθάει στο να διατηρούν τόσο την ψυχική υγεία τους και να αντιστέκονται στην κατάθλιψη, όσο και την σωματική τους ευρωστία».
 
* Ο Δημήτρης Παφίλης είναι επαγγελματίας στον χώρο του sports medicine και ιδιοκτήτης της εταιρίας Physiomart

Από συνέντευξη στο www.gazzetta.gr