PILATES ή YOGA: ΠΟΙΟ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ ΚΑΙ ΠΟΤΕ...

yoga vs pilates
yoga vs pilates

Ανακούφιση από το άγχος, ανάπτυξη ευελιξίας, δύναμης, ελέγχου και αντοχής. Ασκήσεις με την αντίσταση του σώματος και πρακτικές που προσφέρουν σημαντικά οφέλη για την υγεία και το wellbeing. Πόσο μοιάζουν και πόσο διαφέρουν η Yoga και το Pilates; Και όσα πρέπει να λάβεις υπόψη, πριν αποφασίσεις ποιο σου ταιριάζει καλύτερα.

Φανατικοί υποστηρικτές σε δύο ρεύματα, τα οποία όμως ακολουθούν κοινή-παράλληλη πορεία και είναι αναγκασμένα να πορεύονται μερικές φορές μαζί, αλλά και καταδικασμένα να μην τέμνονται ποτέ. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι για πολλούς που δεν γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται, το Pilates (ΠΙΛΑΤΕΣ) και η Yoga (ΓΙΟΓΚΑ) φαντάζει το ίδιο πράγμα. Στην πραγματικότητα όμως, ενώ έχουν κάποια παρόμοια οφέλη, έχουν σημαντικά διαφορετικές λειτουργίες. Σε κάποια σημεία τόσο διαφορετικές μάλιστα, ώστε οι ακόλουθοί τους να έχουν δημιουργήσει ανταγωνιστικά στρατόπεδα.

Pilates και Yoga μπορούν να “μακρύνουν” και να δυναμώσουν το κορμί και το πνεύμα . Ως γενικότερες πρακτικές αμφότερα προσφέρουν πολλά και σημαντικά οφέλη για την υγεία και το wellbeing. Το ένα λιγότερο και το άλλο περισσότερο, ανάλογα, χαρίζουν μέσω του σώματος ανακούφιση από το άγχος, ανάπτυξη ευελιξίας, δύναμης, ελέγχου και αντοχής. Υπάρχουν πολλές παραλλαγές και των δύο κλάδων, αλλά αυτό που τα συνδέει, είναι κυρίως η δουλειά που γίνεται και η εστίαση του μυαλού στην αναπνοή.

ΠΙΛΑΤΕΣ - PILATES

Ενώ οι ρίζες της Γιογκα εκτείνονται χιλιάδες χρόνια πίσω στον χρόνο, το Πιλάτες είναι σχετικά ένα πολύ πιο νέο δημιούργημα του 20ού αιώνα. Ο Γιόζεφ Πιλάτες, ένας ιδιοφυής άνθρωπος, δημιούργησε το σύστημα που πήρε το όνομά του, τη δεκαετία του 1920 μετά τον Ά Παγκόσμιο πόλεμο. Αρχικά το σκέφτηκε ως έναν τρόπο για την αποκατάσταση των τραυματισμένων στρατιωτών κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ και ο ίδιος έπασχε από σημαντικές μυοσκελετικές παθήσεις, κάτι που τον ώθησε να εμβαθύνει στη δημιουργία της μεθόδου του. Βέβαια τα πάντα έχουν εξελιχτεί σε τεράστιο βαθμό από τότε, αν και οι βασικές αρχές παραμένουν εκείνες που θεμελίωσε ο θρυλικός Γερμανός.

Το Pilates  επικεντρώνεται στον πυρήνα, αλλά στην ουσία δυναμώνει ολόκληρο το σώμα. Στο ΠΙΛΑΤΕΣ χρησιμοποιούμαι διάφορα αξεσουαρ όπως ΣΤΡΩΜΑ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ , ΛΑΣΤΙΧΑ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ, foam roller αλλά και μεγαλύτερο εξοπλισμό όπως ΚΡΕΒΑΤΙ ΠΙΛΑΤΕΣ (REFORMER) . Οι περισσότερες ασκήσεις Pilates επικεντρώνεται σε μικρές κινήσεις που απαιτούν τη χρήση σημαντικών σταθεροποιητικών μυών της πλάτης και του πυρήνα. Ακόμη και όταν οι ασκήσεις επικεντρώνονται σε άλλα μέρη του σώματος, είναι η συγκέντρωση των ασκούμενων στους μύες του πυρήνα, που βοηθάει να εκτελεστούν σωστά. Το Pilates δεν είναι μια εξαντλητική άσκηση (όπως πχ το CrossFit ) που σε αφήνει εντελώς εξουθενωμένο στο τέλος του πογράμματος. Αντίθετα, σε αφήνει με μια αίσθηση περίσσιας ενέργειας και με ένα καθαρό πνεύμα και συγκεντρωμένο μυαλό. Επιπλέον το Pilates ως μορφή άσκησης σε βοηθάει στο να αυξήσεις τον μεταβολισμό σου, να γυμναστείς και να απαλλαχθείς από τις τοξίνες και περιττό βάρος.


Οφέλη του Pilates

  • Αυξάνει τη μυϊκή δύναμη και αντοχή
  • Βελτιώνει την ευελιξία
  • Βελτιώνει τη στάση του σώματος
  • Βελτιώνει την ισορροπία
  • Μειώνει τον πόνο στις αρθρώσεις
  • Ανακουφίζει από το στρες και το άγχος
  • Ενδυναμώνει τους μυς του πυρήνα

yoga mat

ΓΙΟΓΚΑ - YOGA

Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης υγείας, που χρησιμοποιεί την αναπνοή, την κίνηση και τον διαλογισμό, για να ενώσει το μυαλό, το σώμα και το πνεύμα. Η Γιόγκα περιλαμβάνει επίσης στοιχεία φιλοσοφίας και πνευματικότητας, επιστήμης και ενός συναλικά ποιο ηθικού τρόπου ζωής. Τα μαθήματα έχουν ένα πολύ διευρυμένο τρόπο λειτουργίας και δεν αφορούν μονάχα ασκήσεις ηρεμίας, όπως υποστηρίζουν οι “πολέμιοί” της. Πράγματι, υπάρχει ένα μάθημα γιόγκα για όλους εκεί έξω: από τις διάφορες πιο παραδοσιακές μορφές όπως η Hatha Yoga και η Ashtanga Yoga, Vinyasa yoga έως τις δημιουργικές και πιο ιδιαίτερες, όπως η γιόγκα κατά της βαρύτητας, Hot yoga, ακόμα και η γιόγκα γέλιου.

Η Yoga δημιουργήθηκε για γυναίκες και άντρες στην Ινδία με σκοπό να ενώσει την ατομική ενσυνηδητότητα με το σύμπαν μέσω φυσικής άσκησης . Η Yoga σχεδιάστηκε για να βελτιώσει την φυσική κατάσταση , την συναισθηματική κατάσταση και την ψυχική μας κατάσταση. Υπάρχουν ιστορικές αναφορές που την μεταφέρουν τουλάχιστον 3.000 – 5.000 χρόνια πίσω στον χρόνο. Ουσιαστικά, έχει τις ρίζες της στον σαμανισμό, τον Βουδισμό και άλλες ανατολικές θρησκείες, ενώ στη βασική φιλοσοφία της επικεντρώνεται στις εξής τέσσερις κατευθύνσεις: 

 Η ενσυνειδητότητα και η βαθιά αναπνοή αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά της. Αν και υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι, το να επιφέρετε ισορροπία και διάφορες σειρές κινήσεων, είναι δεδομένες επιλογές στα περισσότερα μαθήματα. Η γιόγκα μπορεί να θεωρηθεί ως μια μορφή φυσικής κατάστασης σε συνδυασμού μυαλού-σώματος. Αναμειγνύει ιδανικά τη σωματική δραστηριότητα και την προσεκτική εστίαση της σκέψης (focus). Αυτό επιφέρει αυξημένη ευαισθητοποίηση στην αναπνοή και την ενέργεια. Τα οφέλη της γιόγκα έχουν μελετηθεί εκτενώς. Εκτός από τα σωματικά και ψυχικά, είναι επίσης γνωστό ότι έχει θετικά αποτελέσματα αναφορικά με ιατρικά θέματα.

pilates reformer

 

ΤΕΛΙΚΑ ΠΟΙΟ ΑΠΟ ΤΑ ΔΥΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ;

Γενικά , η Yoga βοηθάει να εμβαθύνετέ σε τεχνικές διαλογισμού , να βελτιώσει την ευελιξία και την ισορροπία. Το Pilates ίσως είναι καλύτερο αν αναρρώνετέ από κάποιο τραυματισμό , θέλετε να βελτιώσετε τη στάση του σώματος σας, και να ενδυναμώσετε τον κορμό σας. (Sorosky, S., Stilp, S., & Akuthota, V. (2008)).

Αν ο σκοπός σας είναι να χάσετε βάρος και να κάψετε λίπος τότε το Pilates ίσως είναι ιδανικότερο ενώ αν ο σκοπός είναι ψυχική ηρεμία και η χαλάρωση από το άγχος τότε ίσως να επιλέγατε τη Yoga.

Η Yoga και το Pilates είναι και οι δύο εξαιρετικές προπονήσεις. Εάν αντιμετωπίζετε ένα συγκεκριμένο πρόβλημα υγείας, ίσως είναι καλύτερο να συμβουλευτείτε έναν εκπαιδευτή ή γιατρό, ώστε να καθορίσετε τί είναι καλύτερο για εσάς. Πολλές μορφές γιόγκα απαιτούν σημαντική ευελιξία και κινητικότητα των αρθρώσεων, ιδιαίτερα της σπονδυλικής στήλης, των γοφών και των καρπών. Αν και οι περισσότερες στάσεις μπορούν να τροποποιηθούν, ένα άτομο με σοβαρούς περιορισμούς ή πόνο, μπορεί να δυσκολευτεί να ακολουθήσει σε πιο προχωρημένα μαθήματα.

Το Pilates μπορεί να είναι μία εξαιρετική άσκηση για μεγαλύτερους ενήλικες ή για όσους αναρρώνουν από τραυματισμό και αυτό λόγω των ασκήσεων χαμηλής επιβάρυνσης και των λεπτών κινήσεων. Οι προπονήσεις που βασίζονται σε εξοπλισμό, χρησιμοποιούν πολλές από τις ίδιες κινήσεις όπως σε μία τάξη ματ, αλλά με πρόσθετη αντίσταση. ΤοPilates είναι ιδανικό για πολλούς ανθρώπους, αλλά μπορεί να είναι πιο δύσκολο για όσους έχουν μειωμένη κινητικότητα ή χαμηλή δύναμη πυρήνα. Όπως και με τη γιόγκα, το Pilates μπορεί να τροποποιηθεί, αλλά η ορθή διδασκαλία και η σωστή εκτέλεση των ασκήσεων, είναι ζωτικής σημασίας για την αποφυγή τραυματισμών.

Γενικότερα Γιόγκα και Πιλάτες έχουν πάρα πολλά κοινά, καθώς απαιτείται απόλυτη πειθαρχία και συγκέντρωση, ενώ μπορούν κυρίως να βοηθήσουν ως προς...

  • Το άγχος
  • Την κατάθλιψη
  • Των περισσότερων μορφών αρθρίτιδας
  • Τις αναπνευστικές δυσλειτουργίες
  • Την υψηλή πίεση του αίματος
  • Χρόνιους πόνους
  • Τον διαβήτη τύπου 2

Σίγουρα κάποιος θα ήταν καλύτερο να επιλέξει ταυτόχρονα και τις 2 τεχνικές για μεγαλύτερα οφέλη.

 

Με διαφορετικές παραλλαγές διαθέσιμες σε γυμναστήρια και στούντιο ανά τον κόσμο, υπάρχει κάτι για σχεδόν όλους. Η Yoga και το Pilates είναι και οι δύο ασκήσεις χαμηλού αντίκτυπου (δεν τραυματίζουν και είναι ασφαλείς) που εστιάζουν στη χρήση αντοχής στο σωματικό βάρος. Τα οφέλη είναι τεράστια. Και οι δύο προπονήσεις μπορούν να αυξήσουν τη συνολική υγεία, οδηγώντας σε καλύτερη ποιότητα ζωής. Όπως συμβαίνει με κάθε άσκηση, η σωστή εκτέλεση των ασκήσεων είναι ζωτικής σημασίας. Πρέπει να γίνουν τροποποιήσεις για όσους έχουν σωματικούς περιορισμούς, αλλά τελικά ίσως το πιο σημαντικό στην απόφαση του τι να επιλέξει κανείς, είναι απλά τι τον ευχαριστεί περισσότερο. Και σε αυτήν την περίπτωση θα μπορούσε απλά να τα δοκιμάσει και να διαλέξει...

 

Από τη συντακτική ομάδα του Physiomart.gr
Επιμέλεια κειμένου, Γιώργος Καραμάνος

Σχετικα Προϊοντα

Σχετικα Αρθρα

ΑΕΡΟΒΙΑ Ή ΑΝΑΕΡΟΒΙΑ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ : ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΓΙΑ ΑΠΩΛΕΙΑ ΒΑΡΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΨΙΜΟ ΛΙΠΟΥΣ.
ΑΕΡΟΒΙΑ Ή ΑΝΑΕΡΟΒΙΑ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ : ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΓΙΑ ΑΠΩΛΕΙΑ ΒΑΡΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΨΙΜΟ ΛΙΠΟΥΣ.

Υπάρχει πολλή συζήτηση γύρω από το είδος της άσκησης που είναι καλύτερη για ΚΑΨΙΜΟ ΛΙΠΟΥΣ : ΑΕΡΟΒΙΑ Ή ΑΝΑΕΡΟΒΙΑ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ? Ενώ και τα 2 είδη είναι ωφέλιμα και έχουν τη θέση τους σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα γυμναστικής , όσον αφορά το κάψιμο λίπους και την απώλεια βάρους , ένας είναι ο νικητής σύμφωνα με τα πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα.

TI EINAI TO PILATES REFORMER (ΚΡΕΒΑΤΙ ΠΙΛΑΤΕΣ) ΚΑΙ ΠΟΙΟ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ? ΚΛΑΣΣΙΚΟ, ΜΕ CADILLAC,ΜΕ TOWER ?
TI EINAI TO PILATES REFORMER (ΚΡΕΒΑΤΙ ΠΙΛΑΤΕΣ) ΚΑΙ ΠΟΙΟ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ? ΚΛΑΣΣΙΚΟ, ΜΕ CADILLAC,ΜΕ TOWER ?

Tο Pilates είναι ένα σύστημα γυμναστικής εμπνευσμένο απο τον Ιδρυτή του, Joseph Pilates. Μέσω της τεχνικής αυτής , διατείνουμε και γυμνάζουμε όλες τις μυϊκές ομάδες. Έτσι βελτιώνεται η φυσική μας κατάσταση, η δύναμη, η ευλυγισία, η ισορροπία, η ιδιοδεκτικότητα αλλά και η ψυχική μας διάθεση μέσω της σύνδεσης σώματος και πνεύματος . Το Pilates Μπορεί να γίνει μόνο με το βάρος του σώματος ή με μικροεξοπλισμό Pilates Mat αλλά και σε ειδικό Pilates Reformer δηλ. ΚΡΕΒΑΤΙ ΠΙΛΑΤΕΣ

ΓΙΟΓΚΑ ΚΑΙ ΦΥΣΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΠΟΥ ΑΠΟΓΕΙΩΝΕΙ
ΓΙΟΓΚΑ ΚΑΙ ΦΥΣΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΠΟΥ ΑΠΟΓΕΙΩΝΕΙ

Κάποτε “εχθροί”, τώρα συνεργάτες ? Πώς και γιατί ο φυσιοθεραπευτής με τις γνώσεις ανατομίας μπορεί να γίνει ο ιδανικός yoga – instructor, να εκμεταλλευτεί τα οφέλη της γιόγκα, να τα συνδυάσει με το καταρτισμένο ασκησιλόγιό του και τις γνώσεις ανατομίας και παθολογίας και να απογειώσει τη θεραπεία των ασθενών του σε ένα πρωτόγνωρα διευρυμένο πεδίο.

MINDFULNESS & VISUALIZATION: Πώς ο διαλογισμος και η οπτικοποιηση απογειώνουν την προπόνηση και τις επιδόσεις
MINDFULNESS & VISUALIZATION: Πώς ο διαλογισμος και η οπτικοποιηση απογειώνουν την προπόνηση και τις επιδόσεις

Ενσυνειδητότητα (Mindfullness), διαλογισμός και Οραματισμός (visualization). Πνευματικές-ψυχολογικές δεξιότητες που πλαισιώνουν τις σωματικές και δημιουργούν εσωτερική... ευδαιμονία ώστε να περάσει κάποιος τη γραμμή τερματισμού σε χρόνο ρεκόρ. Με ποιον τρόπο η νοητική προετοιμασία βοηθάει στην αποφυγή άγχους, προσφέρει μία αυξημένη αίσθηση ευεξίας και αυτοπεποίθησης, ικανή να οδηγήσει τον αθλητή στο να φτάσει στο απόγειο των δυνατοτήτων του.