Η γέννηση, η απογείωση και το μέλλον της πλέον αμφιλεγόμενης μόδας. Οι φόρμες και τα αθλητικά βγήκαν από το γυμναστήριο, κυκλοφόρησαν στους δρόμους, στις βόλτες και στον χώρο εργασίας, αντικαθιστώντας ακόμα και το κοστούμι. Πώς η βιομηχανία δισεκατομμυρίων του  “Athleisure” ταίριαξε το σπορ ντύσιμο σε  οποιαδήποτε εμφάνιση και οποιοδήποτε event.

Το 1892, η αμερικανική εταιρεία καουτσούκ άρχισε να παράγει παπούτσια με σόλες από το συγκεκριμένο υλικό. Η πιο σημαντική κατηγορία των καταναλωτών της ξάφνιασε τους πάντες. Ηταν αθλητές. Η τριβή του καουτσούκ προσέφερε ξαφνικά εξαιρετική πρόσφυση σε γκαζόν και σε γήπεδα τένις. Αυτή ήταν η πρώτη ξεχωριστή κατηγορία προϊόντων για ανθρώπους που έκαναν κάποιο σπορ. Στον περίπου έναν αιώνα που ακολούθησε, τα εν λόγω προϊόντα πολλαπλασιάστηκαν και οι αθλητικές καινοτομίες σε παπούτσια και ένδυση ακολούθησαν την εξέλιξη όλων των σπορ.

Ωστόσο, αυτό που συνέβη το 1997, ήταν που άλλαξε μία για πάντα τα δεδομένα του αθλητικού ρούχου και του τρόπου χρησιμοποίησής του. Ο Καρλ Γουίλσον, ένας επιχειρηματίας λιανικής στην Βρετανική Κολομβία του Καναδά, αντιμετώπιζε προβλήματα στην πλάτη. Μία φίλη του συνέστησε να ακολουθήσει κάποιο μάθημα γιόγκα. Αυτό που εξέπληξε περισσότερο τον Γουίλσον στην πρώτη του συνεδρία, δεν ήταν οι στάσεις και οι ασκήσεις. Ηταν ένα παντελόνι. Παρατήρησε λοιπόν ότι ο δάσκαλός της γιόγκα φορούσε κάποια παλαιική ενδυμασία χορού, κάτι αν όχι άβολο, σίγουρα άκομψο. Εκείνη η σκηνή τον ενέπνευσε να παράξει μαζικά ένα ρούχο που θα ταίριαζε στην περίσταση.

Τον επόμενο χρόνο, ξεκίνησε μια επιχείρηση σχεδιασμού και μόδας γιόγκα και άνοιξε το πρώτο του κατάστημα στο Βανκούβερ. Το ονόμασε “Lululemon” και αυτό το κατάστημα έγραψε ιστορία. Τις ακόλουθες δεκαετίες, μέσα από το “Lululemon”, πυροδοτήθηκε μία παγκόσμια επανάσταση στη μόδα, η οποία ονομάστηκε αρχικά «ενεργό ένδυμα». Αυτή βασίστηκε στη δημιουργία του spandex, μίας πρωτοποριακής συνθετικής ίνας, από την οποία μπορούσαν να δημιουργηθούν ελαφριά, άνετα, ελαστικά ρούχα. Αυτά μάλιστα είχαν και μοντέρνα εμφάνιση, κάτι που οδήγησε στην ευρέα διάδοσή τους. Μόλις είχε ανοίξει ο δρόμος για την παγκόσμια βιομηχανία του “Athleisure”!

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ “ATHLEISUR”;

Αρχικά φαίνεται ότι ο εν λόγω όρος έχει δημιουργηθεί από τη σύνθεση δύο εννοιών, του “athletic” και του  “leisure wear”. Ουσιαστικά αποτυπώνει τα ρούχα που επιλέγουμε να φορέσουμε στον ελεύθερο-χαλαρό χρόνο μας. Σταδιακά έχει εισβάλει σε τόσο μεγάλο βαθμό στις ζωές μας παγκοσμίως, ώστε το 2016, το τεράστιας εμβέλειας λεξικό “Merriam-Webster” το ενέταξε επισήμως στο λεξιλόγιό του, εξηγώντας την ορολογία ως “ένα κάζουαλ ρούχο σχεδιασμένο για να φορεθεί τόσο για άσκηση, όσο και για γενική χρήση”.

Σε μία πιο ελεύθερη μεταφορά, το “Athleisure” αναφέρεται σε αθλητικά ενδύματα που μπορούν να φορούν οι άνθρωποι σε μη αθλητικά περιβάλλοντα. Συμβολίζει την αποσυμπίεση των αθλητικών ενδυμάτων, τα οποία πλέον έχουν καταστεί μία… καθημερινή στολή, ικανή να ενισχύσει άμεσα οποιαδήποτε εμφάνιση, σε οποιοδήποτε event. Η μόδα προσδίδει στα αθλητικά ενδύματα κάποια αξιοπιστία, ενώ τα αθλητικά ενδύματα δίνουν λειτουργικότητα στη μόδα, όπως δυνατότητες εφίδρωσης, αντοχή στις οσμές ή απαλή υφή.



ΥΛΙΚΑ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ Η ΑΠΟΓΕΙΩΣΗ ΜΙΑΣ ΤΑΣΗΣ

Τα πιο συνηθισμένα ρούχα αθλητισμού είναι τα… κολάν, παντελόνια γιόγκα, φόρμα γυμναστηρίου, αθλητικά σουτιέν, φούτερ, ελαστικά καλσόν, σορτς, πάνινα παπούτσια και πολλά άλλα. Η ανάπτυξη της τάσης ήταν τρομερά γρήγορη και ο ελεύθερος χρόνος μπορεί τώρα ξεκάθαρα να θεωρηθεί κίνημα της βιομηχανίας μόδας. Το “athleisure” αποτελεί το αποκορύφωμα των τεχνολογικών βελτιώσεων στις συνθετικές ίνες, οι οποίες έχουν καταστήσει προϊόντα όπως το spandex, πιο ανθεκτικά και εύκολα στο πλύσιμο σε σχέση με τα φυσικά υλικά.

Οι νέες αυτές ίνες επιτρέπουν μεγαλύτερη μείωση της οσμής, απορρόφηση του ιδρώτα, ικανότητα να «συμμορφώνονται» με το σχήμα του σώματος, αναπνοή που επιτρέπει τον αέρα προς τα μέσα και έξω και προστασία από τη βρωμιά. Ορισμένα σχέδια ενδυμάτων επιτρέπουν ακόμα και τη βελτίωση στη στάση του σώματος. Και όλα τα παραπάνω σε ευφάνταστα χρώματα και ευφάνταστες ιδέες.


Η ΑΠΟΓΕΙΩΣΗ ΤΟΥ FITNESS LIFESTYE

Ως αποτέλεσμα της άνεσης τους, τα “ενεργά ενδύματα”, έγιναν η πιο δημοφιλής επιλογή για casual ντύσιμο. Οι αθλητικές μάρκες σημείωσαν περαιτέρω βελτιώσεις στην παραγωγή ενδυμάτων αθλητισμού, καθιστώντας τα πιο ελαφριά, αδιάβροχα και αναπνεύσιμα. Κυρίως όμως αυτό που κατάφερε να πετύχει το “athleisure”, ήταν να συνδυάσει με άνεση τις αθλητικές ανάγκες, με τις τάσεις της αστικής μόδας, καθιστώντας την έννοια ως μία ολοκληρωμένη λύση σε έναν μοντέρνο τρόπο ζωής. Με απλά λόγια. Με το ίδιο όμορφο ντύσιμο μπορεί κάποιος να πάει στο γυμναστήριο, για καφέ, βόλτα στα μαγαζιά και φυσικά στο γραφείο.

Εννοείται πως οι μεγάλες αθλητικές εταιρείες δεν γινόταν να μην μπουν γρήγορα στο συγκεκριμένο παιχνίδι, αρπάζοντας την ευκαιρία, ενώ πολλές άλλες μικρότερες έχουν δημιουργηθεί και ανθίζουν, κερδίζοντας αναλογικό μερίδιο στην παγκόσμια αγορά. Ενδεικτικός είναι ο τρόπος που η Reebok επένδυσε στο crossfit training, σε βαθμό να θεωρείται το Νο1 brand στον συγκεκριμένο τύπο γυμναστικής, τον οποίο η ίδια μέσω της διαφήμισης πρόβαλε και ανύψωσε. Το ίδιο έκανε και η Nike με το running, σε σημείο να αποτελεί ταυτόσημη έννοια αυτού του είδους γυμναστικής.



Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ SOCIAL MEDIA ΜΙΑ ΑΓΟΡΑ ΠΟΛΛΩΝ ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ

Η βιομηχανία φυσικής κατάστασης προωθείται σταθερά και ανοδικά, με όλο και περισσότερους ανθρώπους να ενδιαφέρονται για τη νοοτροπία ευεξίας, το διάσημο πλέον wellbeing και τον υγιεινό τρόπο ζωής. Πολλά άτομα που επηρεάζουν δημόσια τη φυσική κατάσταση, προωθούν το “Athleisure” και πολλοί από τους οπαδούς τους ακολουθούν αυτήν την τάση. Αυτό έχει επιφέρει ως αλυσιδωτή αντίδραση μία λατρεία στην εν λόγω τάση, με τα ρούχα τα οποία εκπροσωπούν τη συγκεκριμένη μόδα, να φοριούνται σε διαδρόμους, δρόμους και γυμναστήρια.

Τα social media και πάνω απ’ όλα το Instagram, μετέτρεψαν μέσω των influencer, μια σπορ τάση, σε ολιστικό τρόπο ζωής. Οι αμέτρητες selfies, τα υπέροχα γυμνασμένα σώματα των διασήμων και των personal trainers, ήταν αρκετά ώστε να μας κάνουν όλους να ζηλέψουμε και να θελήσουμε να ακολουθήσουμε τη μόδα. Πολλές διασημότητες και επιρροές γυμναστικής άρχισαν να συνδυάζουν και να ταιριάζουν τα κολάν με μη αθλητικά ρούχα και να κάνουν τα ρούχα τους πιο ευπροσάρμοστα. Αυτά με τη σειρά τους τα ώθησαν προς τα εκατομμύρια των οπαδών τους, με τους τελευταίους να υιοθετήσουν μια πιο… χαλαρή εμφάνιση, μεταδίδοντας παντού το “Athleisure”.

Κάπως έτσι λοιπόν τα οικονομικά μεγέθη γύρω από το “Athleisure” έχουν απογειωθεί σε δυσθεώρητα ύψη και ακολουθούν σταθερά αλματώδη ανοδική πορεία. Σύμφωνα με το “Global Athleisure Market Report”, το 2014 το market size της τάσης βρισκόταν στα 35 δισ. δολάρια, το 2018 είχε κάνει τρελό άλμα στα 155 δισ., ενώ για το φινάλε του 2020 και παρά την πανδημία του κορονοϊού, αναμένεται να ξεπεράσει τα 180 δισ. Ωστόσο, ακόμα πιο συγκλονιστική είναι η πρόβλεψη για την επόμενη εξαετία, καθώς για το 2026 οι ειδικοί εκτιμούν ότι το ποσό θα αγγίξει τα 270 δισ. δολάρια. Και όλα αυτά χωρίς να υπολογίσουμε την τεράστια αύξηση της βιομηχανίας του fitness και τα ΟΡΓΑΝΑ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ τα ΑΞΕΣΟΥΑΡ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ και τα ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ που πωλούνται παγκοσμίως και αυξάνωνται με ρυθούς απο 80% και πάνω!!




ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Πριν από λίγα χρόνια, ενοχλημένος με όσα έβλεπε να εξελίσσονται γύρω του, ο Καρλ Λάγκερφελντ ύψωσε τη φωνή του ενάντια στη συγκεκριμένη μόδα: «Εάν φοράς αθλητικά παντελόνια στα ψώνια στο Mall, τότε αναμφίβολα έχεις χάσει τον έλεγχο της ζωής σου», ήταν η εμφατική ατάκα του διάσημου σχεδιαστή. Ελάχιστοι όμως μπορούν πλέον να συμμεριστούν την άποψή του. Το “Athleisure” όχι απλά ήρθε για να μείνει, αλλά ήδη κυριαρχεί. Και σε αυτά τα ψώνια στο Mall που ανέφερε ο Λάγκερφελντ, είναι σύνηθες πλέον να βλέπουμε συνδυασμούς που ούτε καν φανταζόμασταν στο πρόσφατο παρελθόν. Ακόμα και εκλεπτυσμένες σχεδιαστικά φόρμες με ψηλοτάκουνες γόβες και δερμάτινο μπουφάν. Επειδή αυτό επιτάσσει ο σύγχρονος τρόπος ζωής: Να βγούμε από κάθε κλισέ μοτίβο και απλώς να παίξουμε με τα αθλητικά είδη, δημιουργώντας κάθε φορά μία μοναδική εμφάνιση...

*Απο την ομάδα της Physiomart
*Επιμέλεια κειμένου Γιώργος Καραμάνος