Τι είναι το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα;Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα είναι μια πολύ συχνή πάθηση που προκαλείται από την πίεση του μέσου νεύρου, το οποίο βρίσκεται στην περιοχή του καρπού. Πρόκειται για την πιο συχνή περιφερική νευροπάθεια, η οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς, προσβάλλει κυρίως τις γυναίκες (η επίσημη αναλογία είναι 5 γυναίκες για 1 άνδρα).

Ο καρπιαίος σωλήνας είναι ένας οστεοινώδης σωλήνας στην περιοχή του καρπού που αποτελείται από τα οστά του καρπού και τον καρπιαίο σύνδεσμο. Μέσα από τον καρπιαίο σωλήνα διέρχονται το μέσο νεύρο και οι εννιά (9) τένοντες που είναι υπεύθυνοι για τις κινήσεις των δακτύλων. Ο σωλήνας αυτός δεν έχει ελαστικότητα επομένως, σε περίπτωση που στο εσωτερικό του αυξηθεί ο όγκος των ιστών, προκαλείται πίεση του μέσου νεύρου.

Ποιά Αίτια προκαλεί το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα

Το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα μπορεί να συνδέεται με κάποιες μεταβολικές παθήσεις όπως ο διαβήτης, η ρευματοειδής αρθρίτιδα ή ακόμα ενδοκρινολογικές διαταραχές όπως ο υπερθυρεοειδισμός.  Ωστόσο, οι πιο ευάλωτες ομάδες φαίνεται να είναι οι γυναίκες μέσης ηλικίας κατά την εμμηνόπαυση αλλά και όσοι καταπονούν καθημερινά τον καρπό τους με επαναλαμβανόμενες κινήσεις: δακτυλογράφοι, πιανίστες, μαραγκοί συχνά πάσχουν από σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα.

Συμπτώματα

Το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα εκδηλώνεται σταδιακά. Στα πρώτα στάδια το πιο σύνηθες σύμπτωμα είναι το χαρακτηριστικό μούδιασμα στα δάχτυλα και στην περιοχή της παλάμης. Παράλληλα, μπορεί να εκδηλωθεί πόνος που ξεκινά από τον καρπό και αντανακλά στην παλάμη κυρίως στα τρία πρώτα δάκτυλα (αντίχειρας, δείκτης, μέσος) χωρίς να επηρεάζει το μικρό δάκτυλο του χεριού. Όσο η κατάσταση επιδεινώνεται, ο πόνος μπορεί να εξαπλωθεί στο χέρι διαπερνώντας τον βραχίονα και φτάνοντας μέχρι και τον ώμο. Τα συμπτώματα εμφανίζονται κυρίως κατά τις βραδινές ή τις πρώτες πρωινές ώρες με αποτέλεσμα πολλοί ασθενείς να ξυπνούν εξαιτίας ενός αισθήματος μουδιάσματος ή καψίματος. Κατά την διάρκεια της ημέρας τα συμπτώματα εκδηλώνονται σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κάμψη του καρπού όπως όταν κρατάμε το τηλέφωνό ή ένα βιβλίο αλλά και στην οδήγηση. Είναι σαφές, λοιπόν,  ότι το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα ακόμα και σε αρχικό στάδιο επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα ζωής και ύπνου του ασθενούς γι’ αυτό είναι σημαντική η έγκαιρη διάγνωση και η θεραπευτική αντιμετώπιση. Τελικά,  το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα μπορεί να οδηγήσει τον πάσχοντα σε μυϊκή ατροφία με αποτέλεσμα να του πέφτουν αντικείμενα από τα χέρια.

Διάγνωση

Μια ολοκληρωμένη διάγνωση περιλαμβάνει κλινική εξέταση και εργαστηριακό έλεγχο (ηλεκτρομυογράφημα). Κατά την εξέταση διενεργούνται ειδικά test με τα οποία διαπιστώνεται το χαρακτηριστικό μούδιασμα στην παλάμη ενώ με το ηλεκτρομυογράφημα που γίνεται από εξειδικευμένους νευρολόγους, επιβεβαιώνεται η κλινική εκτίμηση. Ακτινογραφία ή άλλες απεικονιστικές εξετάσεις δεν χρειάζονται παρά μόνο αν υπάρχει ανάγκη για αποκλεισμό άλλων παθήσεων.

THERABAND  X TRAINER

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΧΕΡΙΩΝ

Θεραπευτική αντιμετώπιση

Η θεραπεία διαφέρει ανάλογα με την σοβαρότητα του συνδρόμου. Συνήθως σε πρώιμα στάδια προτιμάται η φυσιοθεραπευτική μέθοδος ενώ σε αρκετά επιβαρυμένες περιπτώσεις την λύση μπορεί να δώσει μόνο χειρουργική επέμβαση.

Φυσικοθεραπεία: Η φυσικοθεραπεία είναι πολύτιμη για την αντιμετώπιση του συνδρόμου καθώς εξασφαλίζει οριστικά αποτελέσματα και μειώνει σημαντικά την πιθανότητα επανατραυματισμού. Όσο πιο γρήγορα αναζητήσει κανείς φυσικοθεραπευτική καθοδήγηση τόσο πιο άμεσα θα είναι τα αποτελέσματα και θα μπορέσει να επιστρέψει στις καθημερινές του δραστηριότητες το συντομότερο δυνατό. Μια ολοκληρωμένη θεραπεία συνήθως περιλαμβάνει τις εξής μεθόδους :

• Τεχνικές μαλακών μορίων ( θεραπευτική μάλαξη )
  • Κινητοποίηση αρθρώσεων ( manual therapy)
  • Θεραπεία με ραδιοσυχνότητες (TECAR)
  • Ηλεκτροθεραπεία (TENS)
  • Taping ( KINESIO TAPES & ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ )

• Ασκήσεις βελτίωσης της ελαστικότητας των μυών του καρπού και των δακτύλων
  • Ασκήσεις βελτίωσης της δύναμης των μυών του καρπού και των δακτύλων πχ με ΛΑΣΤΙΧΑ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ
  • Εργονομικές συμβουλές

Χειρουργική αντιμετώπιση

Η χειρουργική επέμβαση προτιμάται σε προχωρημένα στάδια του συνδρόμου ή σε παραμελημένες περιπτώσεις και αποσκοπεί στη αποσυμπίεση του μέσου νεύρου.

*Απο την ομάδα της Physiomart

*Επιμέλεια Κειμένου, Νάσος Κουτσουραδής Φυσικοθεραπευτής Physioathens