ΑΓΧΩΔΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΗ: ΠΩΣ Η ΑΘΛΗΣΗ ΝΙΚΑΕΙ ΤΙΣ ΚΡΙΣΕΙΣ ΠΑΝΙΚΟΥ

πωσ η ασκηση βοηθα τις κρισεισ πανικου
πωσ η ασκηση βοηθα τις κρισεισ πανικου

Τι είναι οι αγχώδεις διαταραχές, τι προκαλούν και πώς αντιμετωπίζονται ριζικά; Με ποιον τρόπο η τακτική σωματική άσκηση και η γυμναστική μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης και αυξάνουν τις πιθανότητες εξάλειψής τους; Ποια είναι η αλλαγή που η άθληση φέρνει στις ζωές όσων υποφέρουν από κρίσεις πανικού, κοινωνική φοβία, γενικευμένο άγχος και αγοραφοβία;

Για αρκετά χρόνια είχα μόνιμο ραντεβού κάθε Τρίτη πρωί με τη Μελίνα. Ηταν το πιο περίεργο ραντεβού του κόσμου, καθώς ήμασταν οι πιο αντίθετοι άνθρωποι του κόσμου. Εκείνη ήταν μία κοινωνική λειτουργός που ρουφούσε ενέργεια από τις κοινωνικές επαφές κι εγώ ένας εσωστρεφής δημοσιογράφος που του άρεσε να δουλεύει από το σπίτι. Εκείνης της άρεσε να τρέχει μεγάλες αποστάσεις κι εμένα να κάνω μικρά σπριντ μεγάλης έντασης. Εκείνη είχε αγχώδη διαταραχή κι εγώ ήμουν στα όρια της κατάθλιψης. Μας άρεσε όμως να το διακωμωδούμε. Η Μελίνα ήθελε να μένει έξω έως αργά το βράδυ, ώστε να αποφύγει να έρθει ένα ίδιο-αγχώδες αύριο. Κι εγώ ανυπομονούσα να ξαπλώσω νωρίς, με την ελπίδα ότι το αύριο θα ήταν καλύτερο.

Είχαμε όμως και ένα κοινό. Το πιο αγαπημένο κοινό του κόσμου: Το τρέξιμο. Αυτός μας έκανε καλό και μας επέτρεπε να είμαστε λειτουργικοί στην καθημερινότητά μας. Οπως συμβαίνει λοιπόν σε εκατομμύρια ανθρώπους ανά τον κόσμο, η σωματική άσκηση γενικότερα και η αερόβια άσκηση όπως το τρέξιμο πιο συγκεκριμένα, αποτελεί την μεγαλύτερη άμυνα και τη σημαντικότερη επίθεση κόντρα στην κατάθλιψη και της αγχώδεις διαταραχές, οι οποίες είναι και η αφετηρία των κρίσεων πανικού, μία από τις πιο οδυνηρές βιωματικές καταστάσεις στη σύγχρονη δυτική κοινωνία.

 


ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΡΙΣΕΙΣ ΠΑΝΙΚΟΥ;


"Πεθαίνω
 Δεν μπορώ να αναπνεύσω
 Η καρδιά μου χτυπάει σαν τρελή
 Ανησυχώ αδιανόητα (ο καθένας για κάτι διαφορετικό ή για όλα μαζί)
 Δεν μπορώ να το κάνω αυτό"


Πρόκειται για μία πολύ σοβαρή συμπεριφορική δυσλειτουργία, η οποία μειώνει την ικανότητα του ατόμου να αντιμετωπίσει ξεχωριστές καθημερινές ανησυχίες ή ανήσυχες στιγμές, που προκαλούνται από αυξημένο στρες. Το άγχος που προκαλείται είναι επίμονο, υπερβολικό και προκαλείται από συνθήκες που δεν αποτελούν πραγματική, αλλά φανταστική απειλή. Το μυαλό εισέρχεται σε ένα τούνελ αρνητικών σκέψεων και δεν μπορεί να βγει από μόνο του.

Εάν σου συμβαίνει, να ξέρεις ότι δεν είσαι μειονότητα. Το αντίθετο. Οι αγχώδεις διαταραχές επηρεάζουν έναν στους πέντε ενήλικες και έναν στους τρεις έφηβους, καθώς σύμφωνα με έρευνα του “Harvard”, το 63% των φοιτητών του υποφέρει από υπερβολικό και μόνιμο άγχος. Γενικότερα, έχει υπολογιστεί ότι περισσότεροι από 450 εκατομμύρια άνθρωποι θα νοσήσουν από αυτή την περίεργη ασθένεια, ενώ το 25% του παγκόσμιου πληθυσμού θα παρουσιάσει αγχώδη διαταραχή σε κάποια φάση της ζωής του.

TEEN DEPRESSION

ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΑΙ Η ΑΓΧΩΔΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ?


Σε αυτές τις περιπτώσεις το άτομο που υποφέρει από κάποια αγχώδη διαταραχή όπως μια κρίση πανικού, πρέπει να αναζητήσει βοήθεια από κάποιον έμπειρο επαγγελματία ψυχικής υγείας (ψυχίατρο και ψυχολόγο). Σίγουρα όμως θα πρέπει να δουλέψει και από μόνο του. Οι κρίσεις άγχους και πανικού, οι διαφόρων ειδών φοβίες, μπορούν να αντιμετωπιστούν με επιμόρφωση επί του ζητήματος, τη βοήθεια της οικογένειας και των φίλων, κάνοντας διαλογισμό και άσκηση, με το τρέξιμο να προσφέρει επιβεβαιωμένα πολύ μεγάλα οφέλη. Κανείς όμως δεν μπορεί να βοηθήσει, όσο το ίδιο το άτομο τον εαυτό του...

  • ΑΛΛΑΓΗ ΤΡΟΠΟΥ ΖΩΗΣ: Μείωση καφεΐνης και αφαίρεση αλκοόλ. Περισσότερη άσκηση , ευχάριστες βόλτες-εκδρομές, συναναστροφή με θετικούς ανθρώπους, κολύμβηση σε πισίνα ή θάλασσα, τρέξιμο έξω στο πράσινο ή ακόμα και ένας ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ μας κάνει
  • ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ – ΓΙΟΓΚΑ: Ο έλεγχος της αναπνοής είναι ένα τεράστιο όπλο σε αυτή τη μάχη. Ο διαλογισμός, η γιόγκα και παρόμοιες τεχνικές ελέγχου και ηρεμίας του μυαλού.
  • ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: Γνωστική συμπεριφορική θεραπεία (CBT) και θεραπεία έκθεσης. Η CBT διδάσκει στους ανθρώπους να προκαλούν και να διαμορφώνουν εκ νέου παραμορφωμένη ή άβολη ανησυχητική σκέψη, επειδή οι σκέψεις επηρεάζουν τα συναισθήματα και τις πράξεις. Η θεραπεία έκθεσης βοηθά τους ανθρώπους να ανεχθούν και να ηρεμήσουν το άγχος, εκθέτοντας σταδιακά ένα άτομο σε φοβισμένες καταστάσεις ή αντικείμενα υπό την καθοδήγηση ενός θεραπευτή.
  • ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Φάρμακα βραχείας δράσης που ονομάζονται βενζοδιαζεπίνες, τα οποία λαμβάνονται ανάλογα με τις ανάγκες όταν αυξάνεται το άγχος. Χαμηλές δόσεις ορισμένων αντικαταθλιπτικών, ιδιαίτερα εκλεκτικών αναστολέων επαναπρόσληψης σεροτονίνης (SSRIs), βοηθούν στην ανακούφιση του άγχους όταν λαμβάνονται καθημερινά.

* Ο ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ έχει κάποια αγχωλυτικά ωφέλη! Ο ειδικός θα τοποθετήσει τις ΒΕΛΟΝΕΣ ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΥ σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος σας για να καταπραύνει τα συμπτώματα σας

 

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΑ Η ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΙΣ ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ?

 

 

EXERCISE IS MEDICINE

 

 

Η ΑΣΚΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΦΑΡΜΑΚΟ !Υπάρχουν πλέον πάρα πολλές δημοσιευμένες μελέτες, που δείχνουν ότι η τακτική σωματική άσκηση σχετίζεται με χαμηλότερες πιθανότητες ανάπτυξης των συμπτωμάτων άγχους. Η τακτική σωματική δραστηριότητα μειώνει τις πιθανότητες να διαγνωσθεί αγχώδης διαταραχή (π.χ., ειδική φοβία, κοινωνική φοβία, γενικευμένο άγχος, τον πανικό, και η αγοραφοβία) κατά 43%.

Επίσης, οι πιθανότητες για την ανάπτυξη κάθε αγχώδους διαταραχής μειώθηκε κατά 53% μεταξύ των ατόμων που ασκούνται έντονα το λιγότερο τρεις ώρες την εβδομάδα, κάνοντας κάποιου είδους ενεργητικής προπόνησης όπως είναι η διαλειμματική, σε σύγκριση με εκείνα που έκαναν καθιστική ζωή.

 

Η ΑΣΚΗΣΗ ΘΕΡΑΠΕΥΕΙ ! ΠΩΣ ? 

  • Εκτονώνει τις αρνητικές σκέψεις και αποσπά την προσοχή από το πρόβλημα.
  • Η κίνηση του σώματός μειώνει την ένταση των μυών, μειώνοντας αντίστοιχα τη συμβολή του σώματος στην αίσθηση του άγχους. Η αύξηση του καρδιακού ρυθμού μεταβάλει τη χημεία του εγκεφάλου, αυξάνοντας τη διαθεσιμότητα σημαντικών νευροχημικών κατά του άγχους, όπως η σεροτονίνη, το γάμμα αμινοβουτυρικό οξύ (GABA), ο νευροτροφικός παράγοντας που προέρχεται από τον εγκέφαλο (BDNF) και τα ενδοκανναβινοειδή.
  • Η άσκηση ενεργοποιεί τις μετωπικές περιοχές του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για την εκτελεστική λειτουργία, η οποία βοηθά στον έλεγχο της αμυγδαλής, του συστήματος αντίδρασης μας σε πραγματικές ή φανταστικές απειλές για την επιβίωσή μας.
  • Η τακτική άσκηση συγκεντρώνει πόρους που ενισχύουν την ανθεκτικότητα ενάντια σε θυελλώδη συναισθήματα.
    Ενα σταθερό πρόγραμμα γυμναστικής δημιουργεί έναν θετικό αυτορρυθμιζόμενο κύκλο: η άσκηση βελτιώνει την ψυχική διάθεση και προκαλεί ευεξία και αυτό με τη σειρά του  ενισχύει την επιθυμία για επανάληψη της άσκησης.


 

ΠΩΣ ΝΑ ΜΕΓΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΓΧΩΛΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ

  • Επιλογή της σωστής άσκησης αναλογικά με την ιδιοσυγκρασία του κάθε ατόμου ξεχωριστά.
  • Η αερόβια άσκηση από μόνη της ανεξαρτήτως ιδιοσυγκρασίας.
  • Η επιμονή σε έναν τακτικό κύκλο προγραμματισμένων περιοδικών ασκήσεων.
  • Η συμμετοχή σε ομαδικά αθλήματα, η οποία βοηθάει μέσω της συνέπειας, της κοινωνικοποίησης και του παιχνιδιού.
  • Η άσκηση σε όμορφο περιβάλλον και ιδανικά στην εξοχή ή έστω σε ένα πάρκο.

 
Το γενικότερο συμπέρασμα όσον αφορά την επίδραση της άσκησης στην πρόληψη και την αντιμετώπιση των αγχωδών διαταραχών, είναι ότι: ο καθένας πρέπει να σηκωθεί από τον καναπέ του. Πρέπει να βγει έξω, να ενεργοποιήσει το σώμα του, ώστε αυτό να παράξει όλες αυτές τις θετικές ενέργειες και ουσίες, που θα δημιουργήσουν την αντίστοιχη ασπίδα προστασίας.

Σε κάθε περίπτωση όμως αυτό πρέπει να γίνει με ευχάριστο τρόπο και όχι ως ΠΡΕΠΕΙ. Βρείτε επομένως ο καθένας αυτό που τον ευχαριστεί. Μοιραστείτε τη δραστηριότητα με έναν φίλο ή κάντε νέους φίλους. Ενταχθείτε σε προπονητικές ομάδες, κοινωνικοποιηθείτε και μην απομονώνεστε. Εγγραφείτε σε ένα γυμναστήριο και κοινωνικοποιηθειτε! Αν για αρχή φοβάστε να βγείτε έξω , αρπάξτε ένα ΣΤΡΩΜΑ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ , ΛΑΣΤΙΧΑ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ και κάντε ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ή ακόμα καλύτερα σε ένα όμορφο πάρκο!

Προσπαθήστε να κάνε όμορφες σκέψεις για τη ζωή σας και μην ξεχνάτε ποτέ ότι η αγχώδης διαταραχή η κρίση πανικού δεν είναι κάτι μόνιμο. Αυτός ο σκελετός που παραφυλάει στην ντουλάπα για να σας τρομάξει, βρίσκεται στο μυαλό σας. Και αυτό το ορίζετε εσείς. Και το σημαντικότερο: Εάν υποφέρετε από κάποια αγχώδη διαταραχή, θυμηθείτε ότι είστε πιο δυνατοί από αυτήν και αξιοποιήστε την ως την αφετηρία, το κίνητρο για την υπέροχη αλλαγή που μπορείτε να φέρεται στη ζωή σας.

Σωματικά και νοητικά. Σε οποιαδήποτε ηλικία...

* Η συντακτική ομάδα του Physiomart
Επιμέλεια κειμένου, Γιώργος Καραμάνος