ΠΕΛΜΑΤΙΑΙΑ ΑΠΟΝΕΥΡΩΣΙΤΙΔΑ: ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΑΙ

Πελματιαία απονευρωσίτιδα ? Ακούγεται τρομακτικό, πονάει πολύ και δεν πρέπει να το αγνοήσεις. Η πελματιαία απονευρωσίτιδα ταλαιπωρεί το 10% του παγκόσμιου πληθυσμού, αλλά ευτυχώς αντιμετωπίζεται. Μάθε πώς θα ανακουφιστείς από την έντονη αυτή ενόχληση στην καμάρα του ποδιού και στην πτέρνα, ώστε να μπορείς να περπατάς και πάλι κανονικά, δίχως προβλήματα.

Πρωινό ξύπνημα. Τέντωμα, ελάχιστο χουζούρι και αμέσως να κατέβεις από το κρεβάτι. Είχες ξεχάσει όμως πόσο επίπονο μπορεί να είναι το πρώτο βήμα της ημέρας σου. Πόσο επίπονο είναι αυτό που συμβαίνει στην πατούσα σου και που για λίγο, ξαπλωμένος, το είχες βγάλει από τη μνήμη σου. Ωστόσο, η πελματιαία απονευρωσίτιδα (plantar fasciitis) δεν θα σε αφήσει να την αποχωριστείς τόσο εύκολα. Τουλάχιστον όχι εάν δεν θα λάβεις τα απαραίτητα μέτρα. Το πιο κοινό σύμπτωμα του προβλήματος είναι αυτή η ανυπόφορη αίσθηση, που εντοπίζεται κυρίως στην καμάρα και προς την κατάληξή της στην πτέρνα (ή φτέρνα).

Συνήθως είναι χειρότερος ο πόνος στην πρώτη επαφή με το έδαφος έπειτα από περίοδο ξεκούρασης και μπορεί για λίγο, καθώς συνηθίζει το πόδι, να μειώνεται η δυσφορία, αλλά στην πορεία της ημέρας είναι βέβαιο ότι θα χειροτερέψει ξανά. Εάν λοιπόν σου συμβαίνει, να ξέρεις ότι δεν ανήκεις σε κάποια σπάνια ομάδα, αλλά στο 10% του παγκόσμιου πληθυσμού και πρόκειται για κάτι σχετικά κοινό, που εντοπίζεται περισσότερο σε ηλικιωμένους, δρομείς, άτομα που εργάζονται όρθια και που σηκώνουν μεγάλα φορτία.

Καθώς συχνά στις ακτινογραφίες αποτυπώνεται στην πτέρνα μια οστική προεξοχή, η οποία ονομάζεται άκανθα, λανθασμένα, αποδίδεται σ’ αυτήν ο πόνος. Δεν είναι η άκανθα που προκαλεί το πρόβλημα, μα η πελματιαία απονεύρωση που προσφύεται στην ίδια περιοχή. Η πελματιαία απονεύρωση, όρος άγνωστος στο ευρύ κοινό, είναι μια παχιά, ινώδης συνδετική ταινία, η οποία συνδέει την κάτω επιφάνεια της πτέρνας με τα μετατάρσια.

Πρακτικά, βοηθά στην διατήρηση του σχήματος του ποδιού́ και του τόξου του ποδιού (ποδική καμάρα). Όπως η χορδή ενός τόξου, συνδέει το πίσω με το μπροστινό μέρος του ποδιού παίζοντας σημαντικό ρόλο σε όλες του τις λειτουργίες, όπως η όρθια στάση, η βάδιση και το τρέξιμο, ενώ απορροφά τους κραδασμούς. Θα την καταλάβει κάποιος, εάν τεντώσει τα δάκτυλα του ποδιού και νιώσει κάτι σαν χορδή κάτω από την επιφάνεια του πέλματος.

                                                                                                               

ΠΟΙΟΙ ΚΙΝΥΔΝΕΥΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΝΑ ΠΑΘΟΥΝ ΠΕΛΜΑΤΙΑΙΑ ΑΠΟΝΕΥΡΩΣΙΤΙΔΑ

Η πελματιαία απονευρωσίτιδα είναι συχνή σε άτομα με διάφορους επιβαρυντικούς παράγοντες που ασκούν παρατεταμένη ή αυξημένη φόρτιση στην πελματιαία απονεύρωση, όπως…

  • Δρομείς μεγάλων αποστάσεων, άλτες, χορευτές
  • Όσους κάνουν μεγάλες πορείες, ακόμα και στρατιώτες
  • Υπέρβαρα / παχύσαρκα άτομα
  • Γυναίκες σε εγκυμοσύνη
  • Δρομείς με αυξημένο πρηνισμό στα πόδια
  • Αθλητές μεγάλης ηλικίας
  • Αθλητές που καταπονούνται σε κακής ποιότητας οδοστρώματα, δεν κάνουν σωστή προπόνηση, προθέρμανση, διατάσεις και ενδυνάμωση των περιοχών που καταπονούν.
  • Όσους στέκονται πολλές ώρες όρθιοι ή βαδίζουν πολλές ώρες σε ανώμαλο έδαφος
  • Άτομα που φορούν φθαρμένα παπούτσια και με ανεπαρκή υποστήριξη ή ένα καινούριο ζευγάρι υποδήματα με ακατάλληλη για τα πόδια τους σόλα

    ΣΥΝΤΗΡΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΠΕΛΜΑΤΙΑΙΑΣ ΑΠΟΝΕΥΡΩΣΙΤΙΔΑΣ (στο 90% των περιπτώσεων)


Σίγουρα ακούγεται κάπως βάρβαρο, αλλά υπάρχουν και καλά νέα. Οι πιθανότητες να πρόκειται απλά για κάτι περαστικό, είναι περισσότερες από το μείνει για πολύ καιρό και ή για πάντα. Για να περάσει όμως η πελματιαία απονευρωσίτιδα, θα χρειαστεί, όπως δηλαδή συμβαίνει και με κάθε άλλο πρόβλημα υγείας, να μην περιμένει ο ασθενής να χειροτερέψει η κατάσταση και θα πρέπει να απευθυνθεί άμεσα σε κάποιον ειδικό φυσιοθεραπευτή ή ορθοπεδικό!

Ο θεραπευτής ή ο γιατρός, θα του υποδείξει θεραπευτικές ασκήσεις που θα μπορεί να ακολουθήσει και από μόνος του στο σπίτι. Απλές διατάσεις στη γάμπα, στα δάκτυλα, ώστε να τεντώνει η καμάρα του πέλματος, κάποιες ασκήσεις με πετσέτα, θα βοηθήσουν και θα ανακουφίσουν στον μέγιστο βαθμό. Τεράστιο ρόλο σε αυτήν την ανακούφιση έχουν τα προϊόντα μασάζ- αυτομάλαξης και κυρίως τα εξειδικευμένα ελαστικά roller πέλματος.

foot roller


ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗΣ - ΙΑΣΗΣ - ΠΕΛΜΑΤΙΑΙΑΣ ΑΠΟΝΕΥΡΩΣΙΤΙΔΑ 

  • Ανάπαυση, μείωση έντασης των δραστηριοτήτων που προκαλούν πόνο. Σε περίπτωση αθλητών θα πρέπει να σταματάει η προπόνηση σε σκληρές επιφάνειες.
  • Αλλαγή παπουτσιών, χρήση ειδικής σόλας
  • Παγοθεραπεία: Απαραίτητη, σε συνδυασμό και με μάλαξη της περιοχής.
  • Διατάσεις γαστροκνήμιου και διατάσεις της πελματιαίας απονεύρωσης.  Απλωμα και μάζεμα μιας πετσέτας με το πόδι, μαλάξεις της πάσχουσας περιοχής.
  • Φυσικοθεραπεία: Στις περιπτώσεις όπου η απλή συντηρητική θεραπεία δεν αποδίδει, η φυσικοθεραπεία μπορεί να δώσει λύση, με ειδκά μηχανήματα και μέσα όπως κρουστικό υπέρηχο - shockwave , βελόνες βελονισμού κτλ. και θεραπευτική άσκηση.
  • Ασκήσεις απαραίτητες για αποκατάσταση ελαστικότητας του γαστροκνήμιου και του Αχιλλείου τένοντα.
  • Χρήση ορθοτικών (υποπτέρνια σιλικόνης) καθώς και ορθοτικών που υποστηρίζουν την ποδική καμάρα και μειώνουν την τάση που ασκείται στην πελματιαία απονεύρωση.
  • Εγχυση αυτόλογων παραγόντων (PRP): Σύγχρονη θεραπευτική αντιμετώπιση με καλά αποτελέσματα, ιδιαίτερα όταν συνδυαστεί με ένα πρόγραμμα ασκήσεων.
  • Αντιφλεγμονώδης αγωγή για απαλοιφή του πόνου και της φλεγμονής.
  • Χειρουργική αντιμετώπιση: Σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις όπου κάθε άλλη θεραπεία έχει αποτύχει, συνιστάται η χειρουργική θεραπεία με διατομή της πελματιαίας απονεύρωσης. Τα αποτελέσματα όμως της μεθόδου είναι αμφιλεγόμενα.






    ΠΕΛΑΜΤΙΑΙΑ ΑΠΟΝΕΥΡΩΣΙΤΙΔΑ ΑΣΚΗΣΕΙΣ :

  • Τοποθετούμε το πάνω μισό του ποδιού μας σε ένα τουβλάκι και πάνω κάτω με το βάρος του σώματος μας αργά (διάταση γαστροκνήμιου) Εικ.1
  • Με ένα massage roller (μπορούμε να το ψύξουμε) κάνουμε μασάζ στην πατούσα μας. Εικ. 2
  • Στηριζόμενοι σε ένα τοίχο ακουμπάμε τα χέρια μας και τα δάχτυλα του ποδιού μας στον τοίχο και γέρνουμε ελαφρώς προς τα μπροστά ωστε να κάνουμε διάταση του πελματικού αστροκνήμιου . Εικ. 3
  • Με μία πετσέτα ή με σκληρά λάστιχα γυμναστικής όπως είμαστε καθιστοί τραβάμε το άνω μέρος του πέλματος κάτω απο τα δάχτυλα. Εικ. 4
  • Τοποθετούμε μια πετσέτα στο πάτωμα και καθώς καθώμαστε προσπαθούμε να την πιάσουμε με τα δάκτυλα μας. Εικ. 5
  • Τέλος, προσπαθούμε να σηκώσουμε προς τα πάνω τα δάκτυλα τοων ποδιών μας. Εικ. 6


    * Σε κάθε περίπτωση επισκεφθείτε έναν φυσικοθεραπευτεί άμεσα ωστε να αξιολογήσει την κατάσταση σας και να σας προτείνει ένα ειδικό, εξατομικευμένο πρόγραμμα. Το να αγνοήσει κανείς την πελματιαία απονευρωσίτιδα, δεν θα του επιτρέψει να συνεχίσει να εξασκεί κανονικά την καθημερινή ρουτίνα και τις γνωστές του δραστηριότητες. Επίσης, δεν είναι λίγοι όσοι κάνουν έναν πολύ σοβαρό λάθος. Στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τον πόνο, αλλά ζουν τον τρόπο βαδίσματός τους, με συνέπεια να αποκτούν άλλου είδους προβλήματα, επιβαρύνοντας αστραγάλους, γόνατα και μέση! Για αυτό επισκευ


    * Από τη συντακτική ομάδα του physiomart.gr
    * Επιμέλεια κειμένου: Γιώργος Καραμάνος