ΠΟΝΟΣ ΣΤΟ ΓΟΝΑΤΟ: ΑΙΤΙΕΣ, ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ, ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

Ο πόνος στο γόνατο είναι μία αθλητική μάστιγα, που όμως έχει γιατρειά. Αναγνώρισε το είδος του προβλήματος και μάθε με ποιον τρόπο θα το αντιμετωπίσεις. Αναμφίβολα απαιτείται η συμβουλή ενός ειδικού, αλλά υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις, ώστε να απαλύνεις τον πόνο ή ακόμα καλύτερα, να τον διώξεις ακόμα και για πάντα από το γόνατο.

Από καταβολής του ανθρώπινου είδους, ο πόνος στα γόνατα αποτέλεσε -και εξακολουθεί να αποτελεί στον σύγχρονο κόσμο- ένα πολύ σοβαρό ζήτημα. Λίγο ή πολύ, πρόκειται για ένα γεγονός που θα απασχολήσει σχεδόν κάθε έναν από εμάς και μάλιστα περίπου σε όλες τις ηλικίες. Ο πόνος στο γόνατο μπορεί να είναι συνέπεια ενός μικρότερου ή ενός σοβαρού προβλήματος. Ειδικά τα άτομα που ασκούνται έντονα, που έχουν ενεργή αθλητική ζωή και καταπονούν σε μεγάλο βαθμό τις αρθρώσεις τους, είναι εκείνα που με βεβαιότητα θα κληθούν να αντιμετωπίσουν κάποια στιγμή την εν λόγω κατάσταση.

Τραυματισμοί, μυϊκά και οστικά προβλήματα, μικρές βλάβες στους χόνδρους και τους συνδέσμους της άρθρωσης, διαφόρων ειδών τενοντίτιδες, αρθρίτιδες, μολύνσεις και το χειρότερο όλων: πρόβλημα στον μηνίσκο ή ρήξεις συνδέσμων, με τον συνδυασμό των δύο τελευταίων να είναι το πλέον απευκταίο σενάριο. Για τα πιο απλά, οι φυσικοθεραπείες, κάποια φαρμακευτική αγωγή ή ακόμα και λίγη δουλειά στο σπίτι, αρκούν ώστε να αποφορτίσουν τις αρνητικές συνέπειες. Υπάρχει βέβαια και το πιο ακραίο σενάριο, η χειρουργική επέμβαση, αλλά αυτό είναι ένα κεφάλαιο που θα χρειαστεί την απόλυτη βοήθεια των ορθοπεδικών και των πιο καταρτισμένων επαγγελματιών αποκατάστασης.


ΠΟΝΟΣ ΣΤΑ ΓΟΝΑΤΑ - ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ



Η ακριβής τοποθεσία και η διαφορετικότητα του πόνου στο γόνατο ποικίλει και εξαρτάται από το είδος και την αιτία του προβλήματος. Τα σημάδια και τα συμπτώματα τις περισσότερες φορές αποτυπώνονται ως:

* Οίδημα και ακαμψία

* Ερυθρότητα και ζεστή αίσθηση κατά την αφή

* Αδυναμία ή αστάθεια

* Θόρυβος και ενόχληση κατά την κίνηση (σ.σ.: αυτό το κλατς)

* Αδυναμία να ισιώσει πλήρως το γόνατο


ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΕΙΣ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ


Αν και δεν είναι εύκολο ή πάντοτε πιθανό το να μπορέσεις να κινηθείς προληπτικά, για να αποφύγεις μελλοντικά τον πόνο στα γόνατα, υπάρχουν ορισμένες απλές και βασικές συμβουλές, που είναι δυνατόν να κάνουν τη διαφορά και να σε σώσουν:

* ΔΙΩΞΕ ΤΑ ΠΕΡΙΤΤΑ ΚΙΛΑ
Κάθε έξτρα κιλό που έχεις πάνω σου, προσθέτει επιπλέον καταπόνηση στα γόνατά σου. Το να διατηρήσεις το ιδανικό βάρος σώματος, θα σε βοηθήσει να αποφορτίσεις τις πιέσεις των αρθρώσεων, μειώνοντας τις πιθανότητες τραυματισμών και οστεοαρθρίτιδας.

* ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΣΕ ΦΟΡΜΑ
Το να προετοιμάζεις και να δουλεύεις με το μυικό σου σύστημα για τα αθλήματα που σκοπεύεις να εξασκήσεις, θα βοηθήσει να διώξεις μακριά από τα γόνατα τις πιέσεις και τη φόρτιση των ασκήσεων. Φυσικά θα πρέπει να υπάρχει προσοχή, ώστε οι ασκήσεις να εκτελεστούν με σωστό τρόπο.

* ΕΚΤΕΛΕΣΕ ΣΩΣΤΑ ΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Βεβαιώσου ότι έχεις κατανοήσει ακριβώς τι πρέπει να κάνεις στις ασκήσεις και ειδικά σε εκείνες που αφορούν αποκλειστικά την καταπόνηση των αρθρώσεων. Η σωστή τεχνική και η επίβλεψη αρχικά από έναν φυσικοθεραπευτή και γυμναστή, είναι ό,τι πιο καλό πριν ξεκινήσεις να εκτελείς το πρόγραμμα.
* ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΕΛΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
Οι αδύναμοι μύες καθιστούν πιο επιρρεπείς τις αρθρώσεις, καθώς δεν απορροφούν την ένταση. Αρχικά πρέπει να γίνει ενδυνάμωση δικεφάλου και τετρακέφαλου. Το ιδανικό είναι με κάποια λάστιχα γυμναστικής και πιο συγκεκριμένα με λάστιχα ενδυνάμωσης ποδιών.  Ταυτόχρονα όμως το ορθό είναι να πραγματοποιούνται ασκήσεις που θα βοηθούν στην ισορροπία και τη σταθερότητα. Επειδή λοιπόν οι σκληροί μύες μπορούν να οδηγήσουν σε μυϊκούς τραυματισμούς, το stretching είναι κάτι περισσότερο από απαραίτητο. Σε αυτό το κομμάτι η τεχνολογία έχει να σου προσφέρει πολλές επιλογές που θα συμβάλουν στο να έχεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

* ΑΛΛΑΓΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΑΣΚΗΣΕΩΝ
Εφόσον ήδη υπάρχουν προβλήματα οστεοαρθρίτιδας, τραυματισμών ή χρόνιες ενοχλήσεις κάθε μορφής, αυτό που απαιτείται, είναι εναλλακτικό πρόγραμμα ασκήσεων το οποίο θα σου προτείνει κάποιος ειδικός.. Μερικές φορές απλά το να μειώσεις την ένταση ή αντί πχ. Για καθίσματα να κάνεις ισομετρικές επαναλήψεις με λάστιχα γυμναστικής, να ασχοληθείς με τη yoga και το pilates ή να κάνεις κολύμπι , μπορεί να σε γλιτώσει ακόμα και από νυστέρι.




ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ


Δεν είναι κάθε πόνος στο γόνατο ανησυχητικός. Τις περισσότερες φορές μπορεί να πρόκειται για κάτι απλό, που χρειάζεται μία περιποίηση σε ατομικό επίπεδο. Κάθε φορά είναι σημαντικό σε αυτές τις περιπτώσεις να εφαρμόζεται και κρυοθεραπεία.  Μία θερμαντική κομπρέσα μπορεί να μειώσει τον πόνο, ενώ μία κομπρέσα με βάση το κρύο gel θα  απαλλάξει από τον πόνο και θα μειώσει το πρήξιμο. Το τι θα επιλέξουμε, εξαρτάται γενικότερα από διαφορετικούς παράγοντες.

Ακόμα και ο βελονισμός είναι αποτελεσματικός στη μείωση του πρηξίματος και του πόνου των αρθρώσεων. Μερικές συνεδρίες βελονισμού μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή της αρθρίτιδας και του πρηξίματος που προκαλείται από τον πόνο. Να τονίσουμε οτι οι βελόνες βελονισμού δεν πονάνε και είναι απόλυτα ασφαλείς όταν χρησιμοποιούνται απο επαγγελματίες.

Ωστόσο, ακόμα κι εάν έχουμε αρκετές γνώσεις, πάντοτε εφόσον ο πόνος στο γόνατο επιμένει, οφείλουμε να απευθυνθούμε σε κάποιον ορθοπεδικό ή φυσικοθεραπευτή. Εάν  δεν το κάνουμε, κινδυνεύουμε από το να μεγιστοποιηθεί το πρόβλημα και να προκληθεί σημαντική ζημιά, που μετά θα μας ταλαιπωρήσει ακόμα περισσότερο. Οτιδήποτε αντιμετωπίσουμε με επιτυχία άμεσα, θα μειώσει και τις πιθανότητες να μας συμβεί ξανά στο μέλλον...