BLOOD FLOW RESTRICTION (BFR) - Προπόνηση Περιορισμού Αιματικής Ροής

BFR TRAINING , BFR CUFFS
BFR TRAINING , BFR CUFFS

Το Blood Flow Restriction (BFR) – Προπόνηση Περιορισμού Αιματικής Ροής είναι μια τεχνική όπου βασίζεται στον μερικό περιορισμό της αρτηριακής ροής και στον αποκλεισμό της φλεβικής ροής των άκρων μέσω μανσέτας που τυλίγεται γύρω απο τα άκρα (χεριών και ποδιών) κατα τη διάρκεια της άσκησης με εντίσταση περίπου το 20-30% της μέγιστης επανάληψης και χρησιμοποιείται κυρίως από φυσικοθεραπευτές ή γυμναστές .

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ BFR (BLOOD LOW RESTRICTION)

Αρχικά το BFR ανακαλύφθηκε το 1966 απο τον Ιάπωνα Dr. Yoshiaki Sato στην ηλικία των 18 ετών καθώς παρακολουθούσε ένα Βουδιστικό Φεστιβάλ . Καθώς είχε γονατίσει περιόρισε ακούσια την αιματική του ροή προς τις γάμπες και άρχισε να νιώθει πόνο και ένα μούδιασμα και μια αίσθηση ανανάλογη με αυτή μετά απο μια σκληρή προπόνηση ποδιών . Απο τότε πέρασε 50 χρόνια έρευνας ωστε να τελειοποιήσει τη μέθοδο του.Τον καιρό εκείνο άρχισε να χρησιμοποιείται η τεχνική σε επαγγελματίαες υγείας αλλά και ανθρώπους που ασχολίοντουσαν με το bodybuilding, ενώ αργότερα άρχισε να χρησιμοποιείται και απο elite αθλητές και προπονητές κυρίως με την μορφή απλών ιμάντων που τους έσφιγγες γύρω απο τα άκρα. Έτσι εξελίχθηκε και με αποτέλεσμα οι μεν φυσικοθεραπευτές να χρησιμοποιούν την τεχνική σε περιπτώσεις ασθενών με σοβαρές μυοσκελετικές κακώσεις και σε περιπτώσεις όπου η άσκηση με μεγάλες αντιστάσεις των άκρων πρέπει να αποφεύγεται ενώ οι γυμναστές και οι αθλητές σε περιπτώσεις υπερτροφίας των μυών των χεριών και των ποδιών . 

ΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΔΟΥΛΕΥΕΙ Η ΤΕΧΝΙΚΗ BFR (ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΑΙΜΑΤΙΚΗΣ ΡΟΗΣ)

Κατά τη διάρκεια της τεχνικής αυτής (Blood flow restriction - BFR) ο ασθενής ή ο αθλητής ασκείται έχοντας τοποθετήσει έναν στενό ελαστικό ιμάντα γύρω από το άνω μέρος του χεριού τους και συγκεκριμένα στην κατάφυση του δελτοειδή (βραγχιόνιο αρτηρία) ή στο άνω μέρος των μηρών στο τελείωμα της γλουτιαίας πτυχής περιορίζοντας τη μηριαία αρτηρία. Προτού γίνει περιορισμός της αρτηριακής κυκλοφορίας γίνεται αρχικά αποκλεισμός της φλεβικής κυκλοφορίας ώστε το αίμα να εισέρχεται στους μύες χωρίς να επιστρέφει και σε συνδυασμό με ήπια άσκηση  (πολλές επαναλήψεις – μικρή αντίσταση) (πχ όπως με τα ΛΑΣΤΙΧΑ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ ) επέρχεται πολύ γρήγορα κόπωση του μυ χωρίς όμως στρες στους ιστούς και στους τένοντες. Ουσιαστικά αλλάζει τοπικά η ομοιόσταση μιας και οι μύες δεν τροφοδοτούνται αρκετά με οξυγόνο (άρα ενεργοποιούνται και μυϊκές ίνες τύπου 2 ) λόγω του περιορισμού της αιματικής ροής . Αυτόματα απελευθερώνονται αναβολικές ορμόνες που κυκλοφορούν σε όλο το σώμα.

  • Ο περιορισμός της αιματικής ροής δημιουργεί πρήξιμο στους μύες 
  • Έτσι ενεργοποιούνται άμεσα οι μεταβολικές διαδικασίες του οργανισμού ενώ συσσωρεύεταιι το αίμα με αποτέλεσμα την γρήγορη ανάπτυξη των μυών
  • Το υποξικό περιβάλλον προάγει τη δύναμη και την ανάπτυξη των μυών
  • Η άμεση μυϊκή κόπωση αναγκάζει το νευρικό σύστημα να στρατολογήσει τις μεγαλύτερες μυϊκές ίνες ταχείας συστροφής, οι οποίες έχουν τη μεγαλύτερη ικανότητα ανάπτυξης.
  • Αύξηση της αυξητικής ορμόνης (Growth Hormone (GH)) και του ινσουλινόμορφου αυξητικού παράγοντα- (Insulin Growth Factor 1 (IGF-1)).

bfr benefits

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΙΜΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ BFR?

  • Αύξηση της μυικής μάζας (υπερτροφία)
  • Αύξηση της μυικήε δύναμης
  • Αυξημένη καρδιαγγειακή ικανότητα
  • Αύξηση  αυξητικής ορμόνης, ινσουλινόμορφου αυξητικού παράγοντα, και πιθανόν της τεστοστερόνης  
  • Μειομένο φορτίο στις αρθρώσεις και στους τραυματισμένους μύες 
  • Λίγο ή καθόλου μυικός τραυματισμός
  • Δεν χρειάζεται αποθεραπεία
  • Απο λίγο εως καθόλου DOMS (DELAYED ONSET MUSCULAR SORENESS) 
  • Χαμηλή αντίσταση ή cardio 

ΠΟΙΟΣ ΕΠΩΦΕΛΕΙΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ BFR?

Η BFR χρησιμοποιείται κυρίως προ-εγχειρητικά ή μετά-εγχειρητικά σε ασθενείς με ορθοπεδικά προβλήματα, γηριατρικό πληθυσμό, κατάκοιτους, ακρωτηριασμένους, ακινητοποιημένους ασθενείς, αθλητές , body builders . Πιο αναλυτικά εδώ 

 

ΑΝΤΕΝΔΕΙΞΕΙΣ BFR (ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΑΙΜΑΤΙΚΗΣ ΡΟΗΣ) 

Η τεχνική περιορισμού αιματικής ροής (BFR) δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε στις εξής περιπτώσεις:

  • Σε περιπτώσεις ατόμων με υψηλό κίνδυνο θρόμβωσης
  • Σε καρδιακές παθήσεις
  • Υπέρταση
  • Αναιμία
  • Διαβήτη
  • Εγκυμοσύνη
  • Σε περίπτωση ανοιχτής πληγής
  • Καρκίνος
  • Ηλικία κάτω των 12 ετών
  • Λεμφοίδημα
  • Φλεβίτιδα

 

ΠΟΙΟ BFR ΜΗΧΑΝΗΜΑ ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΩ 

Στην αγορά υπάρχουν πολλές και διάφορες συσκευές για BFR. Απο απλούς ελαστικούς ιμάντες (που έκαναν και παλιά οι bodybuilders) μέχρι και πολύ εξειδικευμένα μηχανήματα για χειρουργικούς σκοπούς. Εμείς σας προτείνουμε τα Airbands BFR Cuffs ! Γιατί?

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΕΙΣ ΤΑ AIRBANDS ΣΥΣΚΕΥΗ BFR (BLOOD FLOW RESTRICTION)?

  • Καλιμπράρονται αυτόματα στον χρήστη και υπολογίζουν τη σωστή πίεση
  • Ένα μέγεθος για όλους  (Μανσέτα χεριού 25cm – 45cm , Μανσέτα Ποδιού 45cm – 65cm)
  • Ελαφριά (μόλις 500 γρ)
  • Αυτόματο ερωτηματολόγιο ιατρικού ιστορικού του χρήστη
  • Max πίεση: 280 mmHg
  • Δίαρκεια φόρτισης : 3 ώρες

 Αν θέλετε να δοκιμάσετε τα ασύρματα Airbands Blood Flow Restriction Cuffs καλέστε μας

  

Βιβλιογραφία:

  1. Scott et al., 2014. Exercise with Blood Flow Restriction: An Updated Evidence-Based Approach for Enhanced Muscular Development. Sports Med. DOI 10.1007/s40279-014-0288-1
  2. Takarada Y, Takazawa H, Ishii N. Applications of vascular occlusion diminish disuse atrophy of knee extensor muscles. Med Sci Sports Exerc. 2000;32(12):2035–9.
  3. Ohta H, Kurosawa H, Ikeda H, et al. Low-load resistance muscular training with moderate restriction of blood flow after anterior cruciate ligament reconstruction. Acta Orthop Scand. 2003;74(1):62–8.
  4. Takarada Y, Nakamura Y, Aruga S, et al. Rapid increase in plasma growth hormone after low-intensity resistance exercise with vascular occlusion. J Appl Physiol. 2000;88(1):61–5.
  5. Cook CJ, Kilduff LP, Beaven CM. Improving strength and power in trained athletes with 3 weeks of occlusion training. Int J Sports Physiol Perform. 2014;9(1):166–72.
  6. Loenneke JP, Thiebaud RS, Abe T, et al. Blood flow restriction pressure recommendations: the hormesis hypothesis. Med Hypotheses. 2014;82(5):623–6.
  7. Fry CS, Glynn EL, Drummond MJ, et al. Blood flow restriction exercise stimulates mTORC1 signaling and muscle protein syn- thesis in older men. J Appl Physiol. 2010;108(5):1199–209.
  8. Karabulut M, Abe T, Sato Y, et al. The effects of low-intensity resistance training with vascular restriction on leg muscle strength in older men. Eur J Appl Physiol. 2010;108(1):147–55.
  9. Manimmanakorn A, Manimmanakorn N, Taylor R, et al. Effects of resistance training combined with vascular occlusion or hypoxia on neuromuscular function in athletes. Eur J Appl Physiol. 2013;113(7):1767–74.
  10. Takarada Y, Sato Y, Ishii N. Effects of resistance exercise combined with vascular occlusion on muscle function in athletes. Eur J Appl Physiol. 2002;86(4):308–14.
  11. Abe T, Kawamoto K, Yasuda T, et al. Eight days KAATSU- resistance training improved sprint but not jump performance in collegiate male track and field athletes. Int J KAATSU Train Res. 2005;1(1):19–23.
  12. Manimmanakorn A, Hamlin MJ, Ross JJ, et al. Effects of low- load resistance training combined with blood flow restriction or hypoxia on muscle function and performance in netball athletes. J Sci Med Sport. 2013;16(4):337–42.
  13. Luebbers PE, Fry AC, Kriley LM, et al. The effects of a seven- week practical blood flow restriction program on well-trained collegiate athletes. J Strength Cond Res. 2014;28(8):2270.
  14. Yamanaka T, Farley RS, Caputo JL. Occlusion training increases muscular strength in division IA football players. J Strength Cond Res. 2012;26(9):2523–9.
  15. Takada S, Okita K, Suga T, et al. Blood flow restriction exercise in sprinters and endurance runners. Med Sci Sports Exerc. 2012;44(3):413–9.
  16. Nielsen JL, Aagaard P, Bech RD, et al. Proliferation of myogenic stem cells in human skeletal muscle in response to low-load resistance training with blood flow restriction. J Physiol. 2012;590(Pt 17):4351–61.
  17. Fahs CA, Loenneke JP, Rossow LM, et al. Methodological considerations for blood flow restricted resistance exercise. J Trainol. 2012;1:14–22.
  18. Rossow LM, Fahs CA, Loenneke JP, et al. Cardiovascular and perceptual responses to blood-flow-restricted resistance exercise with differing restrictive cuffs. Clin Physiol Funct Imaging. 2012;32(5):331–7.
  19. Loenneke JP, Fahs CA, Rossow LM, et al. Effects of cuff width on arterial occlusion: implications for blood flow restricted exercise. Eur J Appl Physiol. 2012;112(8):2903–12.
  20. Loenneke JP, Kim D, Fahs CA, et al. Effects of exercise with and without different degrees of blood flow restriction on torque and muscle activation. Muscle Nerve. Epub 2014 Sep 3. doi:10.1002/ mus.24448.
  21. Abe T, Kearns CF, Sato Y. Muscle size and strength are increased following walk training with restricted venous blood flow from the leg muscle. Kaatsu-walk training. J Appl Physiol. 2006; 100(5):1460–6.
  22. Abe T, Sakamaki M, Fujita S, et al. Effects of low-intensity walk training with restricted leg blood flow on muscle strength and aerobic capacity in older adults. J Geriatr Phys Ther. 2010;33(1): 34–40.
  23. Ozaki H, Miyachi M, Nakajima T, et al. Effects of 10 weeks walk training with leg blood flow reduction on carotid arterial com- pliance and muscle size in the elderly adults. Angiology. 2011;62(1):81–6.
  24. Ozaki H, Sakamaki M, Yasuda T, et al. Increases in thigh muscle volume and strength by walk training with leg blood flow reduction in older participants. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2011;66(3):257–63.
  25. Wernbom M, Augustsson J, Raastad T. Ischemic strength train- ing: A low-load alternative to heavy resistance exercise? Scand J Med Sci Sports. 2008;18(4):401–16.
  26. Kubota A, Sakuraba K, Sawaki K, et al. Prevention of disuse muscular weakness by restriction of blood flow. Med Sci Sports Exerc. 2008;40(3):529–34.
  27. Kubota A, Sakuraba K, Koh S, et al. Blood flow restriction by low compressive force prevents disuse muscular weakness. J Sci Med Sport. 2011;14(2):95–9.
  28. Nakajima T, Kurano M, Iida H, et al. Use and safety of KAATSU training: results of a national survey. Int J KAATSU Train Res. 2006;2(1):5–13.