Τί είναι?

Στη σπονδυλική μας στήλη, ανάμεσα από τους σπονδύλους, υπάρχει ένα υλικό σαν ( Donat από παχύρευστο Gel) που ονομάζεται μεσοσπονδύλιος δίσκος. Εξωτερικά είναι πιο σκληρός ενώ εσωτερικά πιο μαλακός και λειτουργεί σαν «αμορτισέρ» ώστε να κρατάει εύκαμπτη την σπονδυλική στήλη και να την προστατεύει από κραδασμούς κτλ.

Πολλές φορές, για αιτίες που θα αναλύσουμε παρακάτω, αυτοί οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι παρουσιάζουν ρωγμές και σκισίματα στο εξωτερικό τους (σκληρό) με αποτέλεσμα να διαρρέεται προς τα έξω το πιο μαλακό υλικό. Αυτό ουσιαστικά είναι και η κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου. Πολλές φορές το υλικό που διαρρέεται από τον μεσοσπονδύλιο δίσκο πιέζει κάποιο νεύρο της σπονδυλικής στήλης με αποτέλεσμα ο ασθενής να νιώθει πόνο, μούδιασμα ή αδυναμία .

Η δισκοκήλη  μπορεί να συμβεί σε οποιοδήποτε σημείο της σπονδυλικής στήλης αλλά λόγω κυρίως της κινητικότητας της οσφυϊκής μοίρας συμβαίνει πιο συχνά σε αυτό το σημείο.

Πώς προκαλείται ?

Υπάρχουν διάφορες αιτίες και παράγοντες κινδύνου για την κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου. Η κληρονομικότητα αποτελεί έναν από αυτούς. Το αυξημένο σωματικό βάρος μπορεί να προκαλέσει ή να επιδεινώσει την κατάσταση. Ο τρόπος ζωής , οι συνήθειες και το επάγγελμα αποτελούν επίσης καθοριστικούς παράγοντες κινδύνου. Αν για παράδειγμα σηκώνετε λόγω εργασίας πολλά βάρη (και με λάθος τρόπο) ή κάνετε υπερ-προπόνηση μπορείτε να προκαλέσετέ μια κήλη στο  μεσοσπονδύλιο δίσκο.

Διάγνωση

Η διάγνωση γίνεται με MRI κυρίως και δευτερεύοντος  με ακτινογραφία (ώστε να αποκλειστούν άλλες καταστάσεις) .

Θεραπεία

Υπάρχουν διάφορες μορφές θεραπείας τις οποίες θα σας προτείνει ο αρμόδιος γιατρός ή φυσικοθεραπευτής. Συνήθως για την καταπολέμηση των συμπτωμάτων όπως ο πόνος και η δυσκαμψία ο φυσικοθεραπευτής θα ακολουθήσει μια θεραπεία  συνδυαστική με χρήση φυσικών μέσων όπως υπέρηχος φυσικοθεραπείας , laser φυσικοθεραπείας , TENS , διαθερμίες κτλ για την ανακούφιση σας.

Οπωσδήποτε θα πρέπει να ακολουθήσει όταν κριθεί απαραίτητο από τον αρμόδιο επαγγελματία υγείας  και πρόγραμμα γυμναστικής και ενδυνάμωσης των σταθεροποιών  και στηρικτικών μυών πχ της μέσης με το βάρος του σώματος σας, λάστιχα γυμναστικής , βάρη κτλ.

Επιπλέον, η κολύμβηση η yoga το Pilates (διαβάστε και το άρθο μας Ποια η διαφορά Pilates – clinical pilates )  αποτελούν εξαιρετική επιλογή τόσο σε επίπεδο θεραπείας και αποκατάστασης (rehab) όσο και πρόληψης prehab .

Βέβαια, σαν τελευταίο οχυρό έχουμε και την λύση μιας εγχείρησης αν αυτό κριθεί απαραίτητο από τον γιατρό σας.

Τέλος θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι μια κήλη ενώ μπορεί να υπάρχει να είναι ασυμπτωματική ή τα συμπτώματα όπως ο πόνος να εξαφανίζεται με τον καιρό.

Η ομάδα της Physiomart

Πηγή 1